dinsdag 4 januari 2022

Gelezen in 2021 : boeken

We zijn weer toe aan de eindejaarslijstjes - zonder twijfel mijn favoriete berichten op deze blog. In maar liefst vier berichten zal ik oplijsten waar ik in 2021 het meeste plezier uit gehaald heb qua lezen en kijken. En beginnen doen we zoals altijd met mijn favoriete boeken. Allons-y!

Goodreads vertelt me dat ik in 2021 maar liefst 111 items gelezen heb. Dat zijn natuurlijk boeken en strips bij elkaar opgeteld - geen paniek.
Wat boeken betreft: dat waren er op de kop af 45, ook netjes bijgehouden in een excelbestand met nog wat extra informatie in de marge: 31 daarvan waren in het Nederlands, 11 in het Engels, 2 in het Duits en er was er zelfs eentje bij in het Frans. Dat laatste moet zo'n 20 jaar geleden zijn dat ik dat aandurfde...

3 van de boeken hadden meer dan 500 pagina's en drie andere haalden bijna die grens. Dikke boeken en Evelyne, 't zal nooit wat worden...

15 boeken werden geschreven door een man, eentje door een team waarin beide geslachten aanwezig waren en 29 door een vrouw. Ik blijf dus vooral vrouwen lezen en daar heb ik geen enkel probleem of schaamte bij.

En ook hoe divers ik lees hou ik bij: 35 boeken werden geschreven door de witte medemens, 6 door mensen van Afrikaanse afkomst (vooral Amerikanen en Britten daar, maar toch ook 1 iemand uit Afrika zelf) en 4 door mensen van Aziatische afkomst (1 Indiër, 1 Japanner, 1 Zuid-Koreaan en iemand van Chinees-Amerikaanse afkomst). Dat zou natuurlijk altijd beter kunnen, maar ik doe toch al een degelijke poging om mijn eigen leesgedrag wat te diversifiëren.

Wat de sterren betreft: ik gaf maar liefst zes keer een 4.5 aan een boek (daar was in alle eerlijkheid wel 2x hetzelfde boek bij) en 16 keer vier sterren. Jammer genoeg moest ik ook één keer 1 ster uitdelen en twee keer 2 sterren (maar over die boeken wil ik het niet meer hebben). Uit de 21 boeken die hoog scoorden ga ik een top 10 samenstellen en die volgt nu:

Net als vorig jaar stond mijn nummer 1 al een tijdje vast tot ik in november een misschien nog schitterender boek las. Maar na lang overleg met mezelf heb ik besloten om toch voor mijn eerste ingeving te gaan en schitterend boek nummer 2 wordt dan mijn nummer 2 (maar 't ligt heel dicht bij elkaar).

1. Piranesi - Susanna Clarke

Dit maakte serieus indruk op mij.

Op het eerste gezicht weet je niet goed wat er aan de hand is in dit boek, maar naarmate je verder vordert worden dingen stilaan duidelijker en ik genoot van de ontdekkingsreis die Susanna Clarke aan haar lezers aanbood. Dat het boek in de fantasy rayon wordt geplaatst, kan ik helemaal begrijpen, maar het is eigenlijk gewoon een fantastisch stukje literatuur dat iedereen zou moeten ontdekken.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

2. Matrix - Lauren Groff

Ik zat een beetje in mijn lesbische nonnenperiode in het laatste kwartaal van het jaar en wie hier meeleest, weet ongetwijfeld waarom.

In november las ik dan ook nog eens het fenomenale Matrix waarin Lauren Groff het leven schetst van Marie de France, eerste Franse dichter (tout court) maar over wiens leven niets geweten is en die volgens Groff abdis van een klooster in verval werd en dat terug op de rails wist te krijgen. En en passant er een soort utopische samenleving zonder mannen van probeerde te maken.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. Wachten op Bojangles / En attendant Bojangles - Olivier Bourdeaut

Een boek dat ik zó goed vond dat ik het twee keer las, een keer in het Nederlands en daarna nog eens in het Frans. En het bleef goed.

Ik las ook nog de verstripping van het boek, maar die kon mij minder bekoren gewoon omdat er zoveel uit het boek verloren ging in de getekende versie.

Nu is het wachten tot 5 januari op de verfilming en hopelijk zijn de cinema's dan nog open en wordt de film geprogrammeerd...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

4. De meisjes : zeven sprookjes - Annet Schaap

Moderne bewerkingen van sprookjes kunnen altijd op krediet rekenen bij mij en als ze zo goed gedaan zijn als hier komen ze mijn top 10 binnen gewalst.

Kers op de taart was de like van Annet Schaap van mijn blogbericht op twitter. Ik zat eventjes op een wolkje toen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

5. The song of Achilles - Madeline Miller

Deze stond al jaren ongelezen in mijn kast en werd almaar uitgesteld door mezelf, maar werd uiteindelijk voor de leesgroep gelezen. En dan kan men zich een beetje voor het hoofd slaan natuurlijk want dit was gewoon een geweldig boek.

Hervertellingen van mythes zijn zo stilletjesaan een ander genre - naast de sprookjes - waar ik meer en meer plezier aan beleef (ik ben er nu weer eentje aan het lezen) en deze is simpelweg een van de beste.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

6. The mercies - Kiran Millwood Hargrave

Een boek over de waargebeurde heksenprocessen in een afgelegen Noors dorpje in de 17de eeuw.

Ik zat mee te gruwen over hoe mannen vrouwen onder de knoet probeerden te houden die niet aan de "maatschappelijke wensen" van toen voldeden. Geen makkelijk boek en hier en daar kortweg gruwelijk, maar 't is echt zo'n aanrader...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

7. Het verhaal van het verloren kind - Elena Ferrante

Deze kreeg 4.5 sterren van mij, maar zit niet in de bovenste regionen van mijn top 10. Dit enkel omdat het het vierde deel uit een reeks is en in mijn ogen ook wel wat teert op de voorgaande boeken voor zijn sterren.

Maar het was wél een mooi einde van de Napolitaanse romans.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

8. Miss Merkel : Mord in der Uckermark - David Safier

Yep, de komische detectiveroman waarin Angela Merkel de hoofdrol speelt mag hier ook een plaatsje krijgen. Is het een meesterwerk? Nee, dat nu weer niet, maar ik heb er zoveel plezier aan beleefd dat die gewoon in mijn top 10 van 2021 moet staan.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

9. The vanishing half - Brit Bennett

Gelezen omdat hij op de shortlist van de Women's Prize stond, maar deze roman verdient het om door meer mensen gelezen te worden.

Dit is het verhaal van een Afrikaans-Amerikaanse tweeling die voor wit kan doorgaan en één van de twee zussen zal ook kiezen om zo door het leven te gaan, met alle problemen en angsten die dat met zich mee kan brengen. De andere zus daarentegen zoekt zich de donkerste man uit die ze kan vinden om zich daar tegen af te zetten. Lezen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

10. Love is for losers - Wibke Brueggeman

Deze YA-roman over een meisje dat met zichzelf en haar gevoelens in het reine moet zien te komen kwam heel sterk binnen bij mij. Dat er ook een rolletje is weggelegd voor schattige katten in het boek, was natuurlijk een mooie bonus.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En daarmee is mijn boeken top 10 van 2021 een feit.

In tegenstelling tot vorig jaar staan er wat meer mannen in het lijstje (2 - of 3 want bij Ferrante is nog steeds niet geweten wie die boeken schrijft - in plaats van de eenzame Rus in 2020) en is er ook wat meer diversiteit in de talen waaruit de boeken komen (5 verschillende oorspronkelijke talen).

Ik las bovendien in 2021 boeken in 4 verschillende talen, een primeur sinds jaren. Nu maar hopen dat ik in 2022 ook de moed vind om Franse boeken te lezen, het begin werd alvast in 2021 gemaakt.

1 opmerking: