woensdag 5 januari 2022

Gelezen in 2021 : strips

111 gelezen items min de 45 boeken wil zeggen dat ik in 2021 maar liefst 66 strips gelezen heb.

25 daarvan kregen vier sterren van mij, maar als ik in mijn Goodreads lijst ga kijken wat die strips juist waren, zijn er een pak waar ik mij niet veel meer kan van herinneren... De meeste vier sterren werden blijkbaar gegeven in een euforie van het moment.

Maar ik kan gelukkig een top 10 samenstellen van strips waar ik mij wel meer dan iets van herinner:

1. Dagen van zand - Aimée de Jongh

Bij de bespreking van deze strip schreef ik al dat hij hoog in mijn stripeindejaarslijst zou eindigen. En warempel: deze graphic novel mag zelfs op het hoogste schavotje gaan staan!

Aimée de Jongh wordt stilletjes aan één van mijn favoriete stripauteurs. Ze mag zo nog een tijdje doorgaan.

2. Het beest 1 - Zidrou en Frank Pé

Een volwassen versie van de Marsupilami, je krijgt bijna schrik van het dier als je de cover ziet. Maar wat een weelde van een strip!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. Jommeke in de knel en de penarie - Jelle De Beule en Thijs De Cloedt

Deze werd mijn boek van de maand in juni, gewoon omdat ik er zoveel plezier aan beleefde. De liefde voor de Jommekesstrip straalt van elke pagina en hoewel de meeste grappen over de hoofden van kinderen zullen gaan, was dit genieten van begin tot eind.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

4. De Arabier van de toekomst 5 - Riad Sattouf

Deze las ik in december en was de beste strip die ik die maand las. We hebben er ook lang genoeg op mogen wachten (zeker in het Nederlands), chance dat het dus een goeie was.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

5. De terugkeer van de wespendief - Aimée de Jongh

Het tweede album van Aimée de Jongh in mijn top vijf. Ik zei toch dat ze bij mijn favoriete stripauteurs hoorde?

Deze werd gelezen in de leesgroep en scoorde bij iedereen hoog - en da's uitzonderlijk.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

6. De zusjes Duizendblad - Giovanni Di Gregorio en Alessandro Barbucci

Een reeks voor de jonkies onder ons, over de drie zusjes Duizendblad. Er zijn momenteel nog maar 2 delen van verschenen, maar hoe leuk zijn die? In deel 1 willen ze het geheim van hun moeder ontrafelen en deel 2 is zelfs een heus spookverhaal. Lees deze strips gewoon.

Een bespreking van deel 1 kan je hier vinden (even naar onderen scrollen).

7. Witte dood (Gung ho 5) - Benjamin von Eckartsberg / Thomas von Kummant

Het vijfde en laatste deel van deze schitterende post-apocalyptische stripreeks. Lees dit!

Mijn bespreking van dit deel kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

8. Les Genêts (Mooie zomers 6) - Zidrou en Jordi Lafebre

Deze stripreeks ademt gewoon nostalgie, of toch het gevoel van de zomers die je als kind beleefde. En ook het zesde deel wist te raken. Lezen die handel.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

9. Het venijn - Laurent Astier

Van deze stripreeks las ik de eerste twee delen in 2021 - deel 3 is ook al uit, maar zal voor dit jaar zijn. 

Dit is een western over een vrouw op wraakmissie. Sterk verhaal, maar vreemd genoeg niet besproken op mijn blog...

10. Arlo - Floor Denil

Deze prachtige graphic novel las ik helemaal in het begin van het jaar, maar hij maakte genoeg indruk om nog steeds iets bij mij op te roepen.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

Voilà, dit waren mijn favoriete strips van 2021. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten