dinsdag 26 oktober 2021

De meisjes - Annet Schaap

 
Querido, 2021
247 p.


Ik zal het maar al meteen toegeven: nee, ik heb Lampje nog niet gelezen... Maar wat ik wél gelezen heb, is Annet Schaaps nieuwe boek De meisjes : zeven sprookjes.

De titel zegt het eigenlijk allemaal. Annet herschreef zeven sprookjes met meisjes in de hoofdrol en gaf er haar eigen draai aan. Niet dat ze daarmee origineel uit de hoek komt, ik heb nog al zo collecties met hervertellingen gelezen (Een kus voor de heks van Emma Donoghue is er bijvoorbeeld eentje van), maar ze doet het wel op een leuke manier én voor kinderen.

Het eerste sprookje, Meneer Pelsteel, was daarbij nog relatief conservatief in aanpak hoewel ik de twist op het einde zeker wist te waarderen. Daarna gaat ze meer en meer haar eigen gang met de verhalen en haar vondsten werden er steeds beter op. 

We krijgen naast Repelsteeltje een andere kijk op Roodkapje, Hans en Grietje (die hier Haasje en Griet heten), De prinses en de kikker, Blauwbaard, De schone slaapster en Belle en het beest. En telkens wist Annet Schaap me te verrassen. Je moet het maar kunnen.

Ik kan dus gerust zeggen dat ze een schitterend boekje heeft afgeleverd en als je meisjes in je leven hebt rondlopen - en ja, ook jongens - zou ik dit boek zeker naast hun bed leggen. 

4.5 sterren en die zijn niet licht gegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten