dinsdag 7 januari 2020

Gezien in 2019 : bioscoopfilms


In 2019 ging ik maar liefst 42 keer naar de bioscoop, met een uitschieter van 20 films in oktober (17 op het filmfestival en dan nog 3 keer "gewoon"). Een heel pak van de films uit mijn top 10 zullen uit die maand komen - kan ook bijna niet anders want dat is zowat de helft van wat ik in de bioscopen zag het afgelopen jaar.

Nieuw is dat ik nu enkele statistiekjes heb omdat ik "pro-status" heb op de website Letterboxd (mijn enige black friday aankoop van het jaar, een korting van ver 50% op het jaarabonnement kon ik niet afslaan), waar ik mijn kijkgedrag bijhoud.

Zo zie ik dat bij mijn 8 hoogst gequoteerde films er slechts eentje staat die ik in de bioscoop gezien heb (Little Joe) en die gaat niet eens mijn film van het jaar worden...

Welke dan wel? Hier is mijn lijstje:

1. Portrait de la jeune fille en feu

Deze film kwam een beetje uit het niets voor mij, maar blies mij helemaal omver. Met recht en rede film van het jaar dus.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Verschijnt 7 februari op dvd.

2. Parasite

Ik ben fan van de Zuid-Koreaanse cinema (of toch van de films die tot hier geraken) en met Parasite was het weer helemaal raak.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Verschijnt 11 maart op dvd.

3. De Patrick

Een Vlaamse film begot en dan nog één met Kevin Janssens in de hoofdrol die de hele tijd in zijn blootje rondloopt, wie had ooit gedacht dat die in mijn jaaroverzicht zou verschijnen?

Ik alvast niet, maar het bleek een schitterende film, zelfs al ging er maar een goeie 28.000 man naar kijken. Al de rest heeft iets gemist.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Verschijnt 29 januari op dvd.

4. Little Joe

De eerste van op het filmfestival (er gaan er nog volgen) en deze gestileerde (horror)film over een wetenschapster die een bloem uitvindt waarvan de geur mensen gelukkig maakt, maakte grote indruk.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Draait momenteel in de bioscopen.

5. Colette

Ik wou eerst niet gaan kijken wegens een afkeer van Keira Knightley, maar dit was echt een goeie film!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

6. Systemsprenger

De volgende 4 films komen allemaal van het filmfestival, dat wil dus wat zeggen ('t was een goed jaar m.a.w.). En de Duitse inzending voor de komende Oscars mag het lijstje aanvoeren.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Komt op 4 maart in de zalen.

7. The farewell

Een Chinees-Amerikaanse film over familiebanden, met kostelijke omaatjes in een gesmaakte bijrol.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Komt op 22 januari in de zalen.

8. Muidhond

Een tweede Vlaamse film in mijn overzicht, waar gaan we dat schrijven?

Dit portret van een jongeman die met zijn eigen demonen worstelt, werd heel sereen door Patrice Toye verfilmd.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Komt op 29 januari in de zalen.

9. Judy

Deze tour de force van Renée Zellweger verdient alle lof. Ze verdwijnt helemaal in het personage van Judy Garland en daar zullen wel Oscarbelletjes voor gaan rinkelen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Komt op 15 januari in de zalen.

10. Rocketman

En ook de biopic over Elton John maakte indruk. Ik realiseerde mij na afloop wel dat ik minder Elton Johnliedjes kende dan ik dacht... Maar dat maakte de pret er niet minder op.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

En nee, geen Joker of Once upon a time in Hollywood in mijn lijst, hoewel ik die wel degelijk in de cinema zag. Ze vallen net buiten mijn top 10, omdat ik de andere films net iets beter vond.

Geen indruk gemaakt vorig jaar:

The lion king (2019)

Mary Queen of Scots (beetje naar onder scrollen, een kleine bespreking)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten