maandag 6 januari 2020

Gelezen in 2019 : strips


En na mijn boeken top 10 moet natuurlijk mijn strip top 10 volgen.

Na een klein beetje rekenen (117-53) blijkt dat ik 64 strips las in 2019. Zestien hiervan kregen van mij 4 sterren, maar eentje daarvan was een herlezing (Irmina) en telt dus niet mee.

Uit die 15 stelde ik mijn top 10 samen:

1. Eerste aanklacht (Violette Morris 1) - Bertrand Galic, Kris, Javi Rey

Gebaseerd op ware gebeurtenissen: Violette Morris werd op 26 april 1944 samen met de 5 andere inzittenden (waaronder 2 kinderen) van een auto vermoord. In de jaren daarvoor leefde zij haar leven zoals zij wou, waar meesporten in de mannencompetitie - en winnen - hoog op haar verlanglijstje stond.

Ik ben benieuwd naar de rest van deze serie!

2. Het koninkrijk Azuur (Aristophania 1) - Xavier Dorison

Hiervan is het tweede deel onlangs verschenen, ik kan al niet wachten om het te lezen!

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

3. Lieve groeten uit Machy (Een stukje spinazietaart 1) - Philippe Pelaez, Javier Sanchez Casado

Grappig, spannend en op het eind wil je meer. Kortom, een schitterende strip.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

4. Dark Xena (Xena Warrior Princess) - John Leyman

Ik las in 2019 enkele Xena comics, met wisselend resultaat, maar deze sprong er helemaal bovenuit. Een aanrader voor fans van de reeks.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

5. Revenge! (Shi 3) - Zidrou, José Homs

Dit is toch wel één van mijn favoriete stripreeksen van de laatste jaren en deel 3 mocht er zeker zijn!

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

6. Wills kracht - Willem Ritstier

Willem Ritstier verwerkte de kanker van zijn vrouw Will in deze op het eerste gezicht eenvoudige graphic novel (de personages hebben niet eens een gezicht).
En het werkt.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

7. Fesolggio, de onverbiddelijke (Sangre 2) - Christophe Arleston, Adrien Floch

Het tweede album van deze reeks kon mij ten zeerste bekoren. Nog van dat.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

8. Imperator express (Ythaq 15) - Christophe Arleston, Adrien Floch

Zelfde auteurs als het vorige album, maar iets helemaal anders en een reeks die ik al jaren met plezier volg.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

9. Swinging London (Ekhö 7) - Christophe Arleston, Alessandro Barbucci

Nog eens Christophe Arleston, drie op een rij dus, maar deze keer met een andere tekenaar.

Een heerlijke reeks.

10. Haven (Monstress 3) - Marjorie M. Liu, Sana Takeda

Voor deze strip heb ik mijn best moeten doen om hem in huis te halen, maar uiteindelijk kon ik hem lezen! En gelukkig was het een goeie.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

Wel grappig dat ik bijna al deze strips op mijn blog besproken heb, zij het dan telkens in mijn maandelijkse wrap up. Dat had ik niet verwacht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten