zondag 19 januari 2020

Gezien in 2019 : thuis op het scherm


In 2019 zat ik natuurlijk ook een heel pak voor mijn eigen tv-scherm.

Als ik mijn Letterboxd schema bekijk, zag ik maar liefst 109 films thuis, met daarnaast natuurlijk nog een heleboel series op tv, dvd en Netflix (en eventjes zelfs Amazon Prime).

En omdat dit overzicht heel wat meer werk vraagt dan de vorige (geloof me vrij) komt het wat later in januari.

Zoals in vorige jaren ga ik hier opsplitsen in films, series en documentaires. Zet je er bij, neem een drankje en bereid je voor op een lang bericht.

Eerst aan de beurt is mijn top 10 van thuis geziene films, hier heb ik serieus in moeten hakken, anders was dit blogbericht een halve roman geworden...

1. Psycho

Het voordeel van niet op reis gaan en dan maar zelf mijn entertainment organiseren thuis was dat ik in augustus mij het doel stelde om elke dag een film te bekijken. De laatste week werd een thematische week waarin ik maar liefst 6 films van en over Alfred Hitchcock bekeek.

Beste van die week én beste van wat ik op mijn eigen scherm zag in 2019, werd Psycho.

Hoewel een andere film meer sterretjes kreeg (die volgt nog in de lijst), is dit een onvolprezen meesterwerk en een echte aanrader.

2. Capharnaüm

Deze werd in 2018 bejubeld op het Filmfestival in Gent, maar zag ik toen natuurlijk niet... Dvd brengt dan raad.

In deze film volgen we Zain die opgroeit in diepste armoede in Libanon. Hij gaat niet naar school maar probeert door kleine jobjes hier en daar wat geld bijeen te scharrelen voor zijn familie.
Wanneer hij met lede ogen moet toezien hoe zijn geliefde zus (amper 13!) wordt uitgehuwelijkt, neemt hij de benen weg van zijn familie. Hij komt in Beiroet terecht waar hij onderdak vindt bij een Afrikaanse vluchtelinge en haar baby.

Capharnaüm laat echt niemand onberoerd. De uitzichtloosheid van Zains bestaan, met daarnaast zijn niet aflatende hang naar het leven maakten grote indruk. En de allerlaatste scène van de film zal voor altijd een plaatsje in mijn geheugen krijgen want - spoiler - daar spreekt nieuwe hoop uit.

3. Booksmart

In mijn favoriete bioscoop werd deze film slechts enkele keren gedraaid en door omstandigheden geraakte ik er niet. Dan brengt Proximus (en 1 van mijn 14 gratis films) raad.

In Booksmart beseffen hartsvriendinnen Amy en Molly dat ze eigenlijk hun hele middelbare schoolcarrière "verprutst" hebben aan studeren en proberen binnen te geraken in fancy universiteiten, want dat laatste lukte anderen ook die eerder van het feestvieren-type waren.

Ze besluiten dus om eens ferm de bloemetjes buiten te zetten en dat kan natuurlijk alleen maar faliekant aflopen.

Olivia Wilde (ja, die) regisseerde deze intelligente komedie met in de hoofdrol twee sympathieke losers die eens zoals de rest willen gaan doen.

4. Rear window 

Hier issie dan, de Hitchcockfilm die hoger gequoteerd werd, maar toch iets lager in de rangschikking belandde. Maar daarom geen mindere film is.

Hij werd eveneens in het blogbericht van september besproken.

5. The children act

Emma Thompson is altijd al een van mijn favoriete actrices geweest en in The children act (naar een boek van Ian McEwan) toont ze weer wat ze kan als een rechter die moet beslissen over een 17-jarige jongen die een bloedtransfusie weigert voor zijn kankerbehandeling omdat hij getuige van Jehova is.

Bekijk dit gewoon.

6. Dumplin'

Op Netflix verscheen deze verfilming van het gelijknamige tienerboek en soms mag het gewoon eens pure fun en camp zijn.

Willowdean is een tiener met overgewicht en een passie voor Dolly Parton. Haar moeder is een voormalige schoonheidskoningin die nu schoonheidswedstrijden organiseert en uit ballorigheid gaat Willowdean meedoen.

Dit is een film over zelfaanvaarding en aanvaarding van anderen. Gewoon kijken is de boodschap.

7. Into the wild

Laat dit zowat de verrassing van het jaar zijn voor mij. Ik wou deze eigenlijk niet zien omdat het gaat over leven in de natuur (en zoals geweten is dat echt horror in mijn ogen), maar wat een dijk van een film is dit!

8. Utøya 22 juli

Deze werd bekeken rug aan rug met die andere film over hetzelfde onderwerp, op ons losgelaten door Netflix en een vreselijk slechte film.

Is het daarom dat deze er zo positief uit kwam? Ik denk het niet want dit in real time en in one take gefilmde drama maakte grote indruk op mij.

9. The two popes

Op kerstavond deed ik een avondje Netflixen en als ik moet kiezen, eindigt deze boven Marriage Story.

Het "waargebeurde" verhaal van Benedictus XVI en Franciscus kon meermaals op een glimlach rekenen en ook de gebruiken in het nogal hermetische Vaticaan vond ik interessant.

Daarom dus deze in de top 10 en niet Marriage Story - dat op zich ook een goeie film is he!

10. Den skyldige

Van hermetisch gesproken: dit is een film met een man en een telefoon alleen in een ruimte. En het werkt wonderwel.

Deze Deense film doet iets speciaals: het is net alsof je met politieagent Asger in die ruimte zit en het allemaal zelf meemaakt...

Moet je gezien hebben.

Een lijstje met mijn favoriete tv-reeksen van 2019:

1. Gentleman Jack

Voor wie hier een beetje mee volgt, is dit echt geen verrassing. Deze serie werd maar liefst 5 keer vernoemd op mijn blog in 2019, kreeg haar eigen bericht én ik las er een boek over.

Yup, dit is terecht mijn favoriete serie van 2019. Nu is het alleen wachten op het tweede seizoen dat hopelijk even intrigerend zal zijn.

2. Babylon Berlin. Seizoen 1

Ja, ik moet nog steeds het tweede seizoen zien dat al meer dan een jaar op mijn decoder staat...

Maar dat doet niets af aan het briljante eerste seizoen, de duurste Duitse reeks ooit en dat is op elk moment te zien en te voelen. Berlijn in de jaren '20, het moet toch echt iets speciaal geweest zijn...

3. Studio Tarara

Deze reeks werd aangekondigd als een nostalgische trip down memory lane, maar werd geleidelijk aan zoveel meer én een sterk #metoo document voor de jaren '90.

Wie kon het op den duur nog schelen hoe die vetzak van een Jean Van Hoof (Peter Van den Begin) aan zijn einde was gekomen? Het was gewoon zijn verdiende loon.

4. My brilliant friend. Seizoen 1

Deze verfilming van het eerste boek van de Napolitaanse romans (ik wou de hele serie afwerken in 2019, maar dat laatste boek komt er maar niet van) was er boenk op.

Het Napels van de jaren '60 was groezelig genoeg en de twee vriendinnen (zowel de kleintjes als de tienerversie) waren perfect gecast.

Wanneer komt de verfilming van boek 2?

5. American Horror Story 6: Roanoke en 7: Cult

AHS heeft zo zijn mindere en betere seizoenen en van die laatste zag ik deze twee dit jaar.

In Roanoke volgen we een half seizoen lang de realityreeks My Roanoke nightmare over een koppel dat een spookhuis koopt en in de tweede helft een vervolgreeks waarin de "echte" mensen en de acteurs die hen speelden in My Roanoke nightmare nog eens samen in het spookhuis gedropt worden tijdens de bloedmaan.

Een heel interessante invalshoek in mijn ogen en er kwam een hernieuwd respect voor deze anthologiereeks.

In Cult zitten we in de nadagen van Trumps overwinning op Clinton en hoe dit voor zowat iedereen in een klein Amerikaans stadje gevolgen heeft.

Geen bovennatuurlijke elementen in dit seizoen, maar de werkelijkheid is soms enger dan de hardste horror.

6. Fleabag. Seizoen 1-2

Ik had al over deze serie horen waaien via verschillende kanalen, maar zelfs toen ik een maandje Prime had (waar je dit kan bekijken), nam ik er niet de tijd voor. Shame! Shame! Shame!

Het was pas toen ze op BBC1 de serie herhaalden in het holst van de nacht, dat ik begon te kijken en aangenaam verrast werd.

Het naamloze personage van Phoebe Waller-Bridge gaat al stuntelend door het leven, uitvergroot natuurlijk maar ook o zo herkenbaar. Dit verdiende alle lof die het de laatste awardshows op zich af zag komen.

7. His dark materials. Seizoen 1

BBC en HBO waagden zich aan de verfilming van het eerst boek uit deze trilogie, nadat de film uit 2007 (The golden compass) niet veel potten brak.

Maar dit is andere koek dan die film: door het serieformaat kan er dieper worden ingegaan op aspecten van het boek en gaan ze ook al verwijzen naar de volgende boeken want Will die hier al wordt geïntroduceerd, komt eigenlijk pas in het tweede boek piepen.

Gooi daar nog wat klasseacteurs tegenaan (James McAvoy, Ruth Wilson...) en dit is echt een must-see.

8. The marvelous mrs. Maisel

Ik geraakte ergens halverwege het tweede seizoen tijdens mijn gratis maand Prime en kijk er naar uit om verder te kijken wanneer ik een maandje betaal om Picard te zien.

Deze dramedy over een jaren '50 huisvrouw turned stand-up comédienne is gewoon briljant.

9. Fiskepark

Dit werd een beetje stiefmoederlijk behandeld op Canvas waardoor ik de laatste 4 afleveringen in 1 trok bekeek op VRTnu.

Een parodie op de true crime reeksen van Netflix met een Vlaams sausje, meer moest dat niet zijn. Slimme tv, zeg dat ik het gezegd heb.

10. The umbrella academy. Seizoen 1

Het eerste seizoen had een beetje een inzakking halverwege, maar toch was dit briljante tv waarbij je soms gewoon niet wist waarover het gaat. En dat is ok.

Seizoen 2 is in de maak, maar wie weet voor wanneer...

En dan nog enkele documentaires die de moeite waard waren:

1. Doof kind

Deze documentaire van Alex de Ronde over de leefwereld van zijn dove zoon Tobias opent onze horende ogen voor hoe zij de wereld ervaren.

Tobias gaat naar een dovenschool en uiteindelijk naar Gallaudet (VS), de enige universiteit voor doven in de wereld. En hij is gelukkig bij alles wat hij doet, zover zelfs dat hij en zijn eveneens dove vriendin niet eens een horend kind zouden willen.

Straf, gewoon straf.

2. America to me 

Een tiendelige docureeks over het reilen en zeilen in een raciaal gemengde school in de VS.

Werd afgelopen zomer uitgezonden op NPO en is echt een sterk document geworden over de levens en ambities van de jongeren in een school in Chicago.

3. André the giant

Pakkende documentaire over deze WWE-legende van Franse afkomst. Ik kende hem enkel als de reus uit The princess bride, maar hij had toen al een heel bewogen leven achter de rug...

Zag ik op Vice en wordt daar nog regelmatig heruitgezonden. Een aanrader!

4. Leaving Neverland

De vier uur durende documentaire werd integraal uitgezonden op Canvas en je kan alleen maar onder de indruk zijn na het kijken, hoe je ook staat in de "discussie" over schuld of niet.

5. Hollywood aan de schelde

Als allerlaatste mag het passieproject van Robbe De Hert hier niet ontbreken. De documentaire geeft ons een inkijk in het Vlaamse filmverleden, een verleden dat zich voornamelijk in en rond Antwerpen afspeelde blijkbaar. Naar het einde toe verliest dit wat de pedalen, maar het blijft een interessant document.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten