vrijdag 3 januari 2020

December favorites


Ik dacht aanvankelijk dat er over mijn decembermaand niet veel te vertellen viel, maar na een blik in mijn agenda moet ik toegeven dat ik een serieus bezig bijtje - voor mijn doen dan - geweest ben...

Uitstapjes, film, comedy, kerstmarkten... ik was precies nooit thuis (haha).

Op 4 december trok ik met het zusje richting Aalst voor 1 van de 2 voorstellingen aldaar van Xander De Ryckes HHVB 2018-2019.

Lachen, gieren, brullen met zijn nogal onorthodox Vlaams tv- en filmoverzicht. Het was een meer dan geslaagde avond!

Voor wie het gemist heeft: de hele show staat gewoon op youtube (door Xander zelf gepost).

Op 6 december werd in ver heel Vlaanderenland tegelijkertijd De Schrijfwijzen: Het Groot Dictee Heruitgevonden georganiseerd.

Nu het Groot Dictee in Nederland ter ziele gegaan is, werd voor de tweede keer - op initiatief van Creatief Schrijven - een eigen soort dictee georganiseerd.

Ik deed zelf niet mee bij de lokale editie, maar mocht jureren en de dictees verbeteren. Altijd leuk.

Er werd 2 keer meegedaan aan een quiz:

Op de quiz van 14 december werden we 10de en daar had misschien net iets meer in gezeten, maar we gingen tevreden naar huis.

Op die van 27 december werden we 18de, maar omdat daar het kruim van de Oost-Vlaamse quizploegen verzameld was - het was de enige quiz die dag - was dat een meer dan behoorlijk resultaat. We spelen bijna mee met de grote jongens...

17 december bevond ik mij een dagje in Duitsland (dat mis ik dus echt) en bezocht ik verschillende kerstmarkten in Keulen.

De feeërieke Weihnachtsmarkt op de Neumarkt.
Het was er zo'n 15 graden warm (dus vest open en sjaal uit) en we hebben nu voor het eerst de kerstmarkt bij het Schokoladenmuseum aangedaan. Jammer genoeg niet meteen voor herhaling vatbaar, maar we hebben die nu ook eens gezien.

Voor de rest was het een prachtige dag met Kaffee und Kuchen, Feuerzangenbowle en Bratwurst. Ik ben rap content ze.

De 18de kwam Star Wars IX: The rise of Skywalker in de Belgische bioscoopzalen.

En daar moest ik natuurlijk bij zijn!

Ik vond het een mooi einde van de saga, met eens niet de cliché dingen die je zou gaan verwachten. Maar de beste Star Wars films blijven toch IV-VI, zonder concurrentie.

Naast de bijeenkomst van mijn reguliere leesgroep op 12 december (waarvoor we Het literaire aardappelschiltaart genootschap van Guernsey lazen), ging ik ook mijn licht opsteken bij de leesgroep Comics, Drankjes & Vrienden van World's end comics op 22 december. Deze leesgroep bestaat al een paar jaar, maar ik was er nog nooit naartoe geweest wegens niet echt durven. Maar nu had ik al mijn moed bijeengeraapt en was ik present.

De graphic novel die we bespraken was Pass me by: gone fishin', een eerste deel waar er nog 4 op zouden moeten volgen.

Het was wel even wennen om in een bijna exclusief mannelijke leesgroep te zitten, dat geeft toch een andere dynamiek. De graphic novel zelf kon niet meteen rekenen op enthousiaste kritiek, laten we het er op houden dat het een goeie poging tot was...

Tussen kerst en nieuw was ik thuis en buiten de quiz op 27 december en een tripje naar Ikea, kwam ik niet veel buiten (deugd dat dat gedaan heeft!). Er werd wel serieus film en tv gekeken en op zowel kerstavond als oudejaarsavond deed ik een filmmarathon.

Tussen de bedrijven door vond ik ook nog tijd om het derde seizoen van Victoria uit te kijken dat al maanden op mijn decoder stond en joeg ik er het hele eerste seizoen van The witcher op Netflix door.

Twee totaal verschillende series, maar ik heb van allebei met volle teugen genoten.

The witcher werd zelfs een totale verrassing want ik had niet verwacht dat er sterke vrouwenrollen in zouden zitten. En die zijn er wel en met hopen.

Als laatste nog een kleine book haul, waar ik voor de helft niet echt de hand in had:

Het boek Benny van Bert Moerman won ik via de facebookgroep Iedereen leest. Je hoeft daar helemaal niets voor te doen, enkel posten op de pagina en daar halen ze iedere maand twee winnaars uit die elk drie boekenbonnen winnen. Het boek was een extraatje dat ik er bij kreeg.

Telkens ik in Keulen ben, moet ik gewoon binnen springen bij Mayersche, een gigaboekhandel, en een boek meebrengen. Dat werd deze keer Was man von hier aus sehen kann van Mariana Leky.

De boeken zelf lezen? Geen idee wanneer dat zal zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten