zondag 31 oktober 2021

Halloween watching

31 oktober, Halloween. Hoe kon ik dit beter "vieren" dan door er enkele griezelfilms door te jagen?

En liefst van al films die al een tijdje op een kijkbeurt staan te wachten op mijn decoder...

Zo gezegd, zo gedaan.

Eerste film die ik bekeek was er eentje met - je raadt het nooit - Virginie Efira. Op Amazon Prime vond ik Un amour de fantôme (2007), een heel vroege tv-film waarin ze de hoofdrol speelt. Die staat er op zonder ondertiteling omdat Amazon blijkbaar denkt dat we overal in België perfect Frans spreken. 't Was dus opletten geblazen. En echt griezelen was het niet, maar hij paste wel in het thema (of dat maakte ik mezelf maar wijs).

Film weet niet wattie wil: Mon of Un...
Haar personage Anna koopt een oud huis waar de geest van een zanger uit de jaren '70 rondwaart. Die wil er alles aan doen om haar buiten te krijgen want de arme jongen is vervloekt: als hij verliefd wordt, zal hij voor eeuwig van de aardbodem verdwijnen. 't Is een romantische komedie, dus ja... 

Dit was echt een dwaze film. Nogal slecht geacteerd (ook door Virginie, 't was per slot van rekening één van haar eerste acteerprobeersels) en met speciale effecten van den Aldi. Ik heb hem uitgezeten en daardoor heb ik haar ook horen zingen, want haar personage gaat onder invloed van het spook aan een zangcarrière beginnen. Ze brengt het er relatief goed van af, maar een zangeres is ze niet...

Daarna bekeek ik The babadook (2014), een eeuwigheid geleden opgenomen op BBC2.

Van deze horrorfilm werd nogal spel gemaakt toen hij uitkwam en daarom wou ik hem ook wel eens zien.

We krijgen hier een moeder met een zoontje op ons bord en op een dag komt de kleine af met een boek over de Babadook. Moeder weet niet waar hij het vandaan gehaald heeft, maar ze doet er een schrik van op want door het boek te lezen, wordt dit wezen werkelijkheid. En "you can't get rid of the babadook".

Een degelijke horrorfilm, maar ik vond hem maar matig griezelig. Het griezeligste van heel die film was eigenlijk het zoontje. Zelden zo'n creepy kind gezien...

Als laatste keek ik naar Overlord (2018), een tijd geleden opgenomen van VTM3.

Dit beloofde nazi's en zombies, maar was vooral een oersaaie film over een bende Amerikaanse soldaten op D-Day die een toren moeten opblazen in Frankrijk en en passant ontdekken dat er daar zombies in zitten. Veel te veel Amerikaans gefoeter en te weinig zombies - of nazi's.

Nope, deze is te mijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten