dinsdag 12 oktober 2021

Filmfestival dag -2

Officieel begint het filmfestival op 12 oktober (voor mij op woensdag 13 oktober), maar ik ging maandagvoormiddag in avant-première naar een film die ook op het festival zal draaien: Annette.

Ik mocht namelijk naar de persvisie van deze film in Brussel - soms heeft mijn job wel eens voordelen.

Annette is een musical en gaat over de gedoemde liefde tussen stand-up comedian Henry en operazangeres Ann en het vreemde kind dat die twee krijgen. En dat laatste is dus Annette.

De openingssequentie van de film beloofde al veel goeds: de hele cast barst uit in het nummer So may we start (meteen het meest aanstekelijke nummer) en daarna start ook daadwerkelijk het verhaal. En dat verhaal is een rollercoaster van jewelste met rare symbolieken, lichtelijke horrorelementen en andere vreemde bedoeningen...

Adam Driver speelt de manische stand-up comedian Henry McHenry die al vuilbekkend voor zijn publiek optreedt. Eerst en vooral: ik ben geen fan van de man, ik vind het een lelijkaard eersteklas, maar hij kan wel acteren én zingen, wat we in Marriage story konden ontdekken. Maar dat hij hier - weer maar eens - ver heel de tijd in zijn bloot bovenlijf staat te spelen, hing me echt de keel uit...

Zijn geliefde is Marion Cotillard die een operazangeres speelt en blijkbaar ook zelf een stukje kan zingen, hoewel ik niet meteen fan was van haar zangstem.

Samen zijn ze dus een beetje een vreemd koppel en daar kan alleen maar een raar kind van komen. En dat bedoel ik letterlijk want de kleine Annette *beetje spoiler hier* is een marionet, een levenloze pop, geen echt kind dus *spoiler uit*. 

Ik zat me tijdens de 2.20u durende film dikwijls af te vragen wat ik nu juist aan het bekijken was. En hoogstwaarschijnlijk zit er bakken symboliek in deze film, maar die ontging mij een beetje. Afgezien van dit laatste, heb ik me wel geen seconde verveeld. De film is écht bizar en uniek genoeg om te blijven boeien en hij zal denk ik in menig eindejaarslijstje hoog eindigen. 

Er zijn nog tickets voor voorstellingen van deze film op het filmfestival, hou je niet tegen zou ik zeggen. Of ga gewoon vanaf 20 oktober naar de reguliere cinema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten