vrijdag 5 januari 2024

Gezien in 2023: bioscoopfilms

Net als elk jaar kan ik een interessant schemaatje uit mijn letterboxdaccount halen:

Ik zag in 2023 het mooie aantal van 235 films, wat neerkomt op zo'n 397 uur dat ik ergens in een zetel naar een scherm zat te gapen.

Het staafdiagram geeft daarbij weer wanneer ik de meeste van die films gezien heb en de hoogste pieken worden zoals altijd in oktober tijdens het filmfestival gehaald (dit jaar zag ik daar 23 films), maar ook de eindejaarsperiode kent zijn uitschieters want dan haal ik altijd wat films in die ik het afgelopen jaar gemist heb en/of op mijn decoder stonden.

In dit bericht ga ik het expliciet over de films hebben die ik in de bioscopen gezien heb en dat waren er in 2023 maar liefst 55 (in feite zijn het er 56 want ik zag een film twee keer). En ik zal ook maar al vermelden dat ik twee films zag met Virginie Efira in de hoofdrol (L'amour et les forêts en Rien à perdre) maar die hebben mijn top 10 jammer genoeg niet gehaald.

Wat mijn film van het jaar is, zal gewoon niemand verbazen want ik heb er ver het hele jaar over lopen schreeuwen. Het is ook de enige die 4.5 sterren kreeg van mij. Voor de rest van mijn top 10 kon ik kiezen uit de 22 films die ik 4 sterren gaf en 12 daarvan zag ik op het filmfestival:

1. Tár - Todd Field

Dit zal toch niemand verbazen? Mijn eerste bioscoopfilm van 2023 wordt mijn film van het jaar en dat wist ik dus al op 13 januari... 

Wat kan ik hier nog over zeggen dat niet al elders (of door mij) gezegd werd? Niet veel, enkel dat ze Cate Blanchett op een schandalige manier haar Oscar hebben afgepakt - niets verkeerds over Michelle Yeoh, maar ik had eerder het gevoel dat ze daar bij de Academy een statement wilden maken en da's gewoon heel jammer voor Cate.

De blu-ray en de soundtrack hebben zich ondertussen al een weg gebaand naar mijn huis:

Mijn bespreking kan je hier lezen.

2. Anatomie d'une chute - Justine Triet

Nog zo'n mokerslag van een film die mij in augustus aan mijn bioscoopstoel nagelde.

Deze heeft met Tár het nogal onsympathieke vrouwelijke hoofdpersonage gemeen dat heel wat problemen voor haar voeten geworpen krijgt - hier is het een rechtszaak met de vraag of ze al dan niet haar man vermoord heeft.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. Vampire humaniste cherche suicidaire consentant - Ariane Louis-Seize

Deze zag ik op de eerste dag van het filmfestival en bleef die hele tiendaagse in mijn hoofd hangen.

Een grappige vampierenfilm over een vampiertienermeisje dat geen mensen wil doden maar als haar "slachtoffer" toch al zelfmoordgedachten heeft, dan is het wel ok - of niet?

Mijn bespreking kan je hier lezen.

4. WIL - Tim Mielants

2023 was een straf jaar voor de Vlaamse film en WIL was voor mij met voorsprong de beste van het hele aanbod. Deze boekverfilming over een jongeman die geprangd zit tussen collaboratie en het verzet kwam toch even binnen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

5. Women talking - Sarah Polley

Nog een boekverfilming en meteen ook een film die in mijn ogen zwaar onder de radar gebleven is, ondanks de Oscarwin voor beste bewerkte scenario. Wie had gedacht dat het kleine meisje uit Road to Avonlea ooit een degelijke scenarist/regisseur zou worden? Want dat is Sarah Polley.

Mijn bespreking en vergelijking tussen het boek en de film kan je hier lezen.

6. Dream scenario - Kristoffer Borgli

Zag ik ook op het filmfestival en is een film waarin Nicolas Cage nog eens toont dat hij wél kan acteren en dat dan nog eens in een film waarin hij niet enkel voor de centen komt opdraven... Zijn uitgebluste professor die ineens ongevraagd in de dromen van anderen opduikt, weet te raken.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

7. Conann - Bertrand Mandico


Zonder twijfel de mafste film die ik op het filmfestival en bij uitbreiding in heel 2023 zag. Maar was ik mee met dit verhaal van krijgster Conann die in steeds nieuwe gedaantes haar weg door het leven zocht. Groot was dan ook mijn verrassing toen ik zag dat deze film zelfs een reguliere release kreeg in onze bioscopen...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

8. Barbie - Greta Gerwig

Ja, dé hype van zomer 2023 mag hier ook een plekje innemen. Als je mij een film met Ryan Gosling er in goed kan doen vinden, ben je een meester in je vak - chapeau dus voor Greta Gerwig.

En nee, de andere helft van Barbenheimer komt niet in mijn top 10 want dat is er eentje van ene keer maar geen tweede ze.

Mijn bespreking (en ook die van Oppenheimer) kan je hier lezen.

9. The Marvels - Nia DaCosta

Had je hier nu een andere poster dan die met de Flerkens verwacht?
Misschien wat controversieel, maar ik heb mij rot geamuseerd met deze film en daardoor verdient hij van mij een plek in mijn top 10. Trouwens, had je nu echt gedacht dat ik een film waar katten (of toch aliens die er op lijken) een prominente rol in spelen, zou laten passeren? Nope.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

10. Guardians of the Galaxy Vol. 3 - James Gunn

Ja, nog een Marvelfilm en deze keer eentje die mij in de cinema deed bleiten, je moet het maar kunnen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En ook dit jaar werd de helft van mijn favorieten door een vrouw geregisseerd en dat zonder er over na te denken. We gaan nog geen feestje geven, maar ik vind het wel leuk.

Je zal misschien verbaasd zijn dat een aantal films mijn top 10 niet gehaald hebben, maar daar zijn natuurlijk redenen voor zoals het valabele "ik vond het écht niet goed": uitschieter op dat vlak Augure, het dodelijk saaie Babylon, de aanfluiting Jeanne du Barry, het "Wes Anderson heeft het niet meer" Asteroid City en de miskleun Het smelt - die scoorden allemaal 2 of 2.5 - en daarmee heb je ook meteen het volgens mij slechtste van 2023 op een rijtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten