donderdag 4 januari 2024

Gelezen in 2023 : strips

Zoals al vermeld in mijn boeken top 10, las ik 50 strips in 2023 - wat heel wat minder is dan normaal.

27 hiervan, dus meer dan de helft, werden beloond met vier sterren en als ik ga opzoeken welke dat juist waren, kan ik mij bij zowat de helft er van niks meer voorstellen... Manie van het moment met andere woorden.

Maar dat laat wel nog genoeg stof om een top 10 op te stellen en ik start - natuurlijk - met mijn strip van het jaar:

1. Junji Ito's cat diary : Yon & Mu - Junji Ito


Tijdens de zomer verdiepte ik mij een beetje in Japanse horrorstrips en nadat ik eerst Uzumaki van Junji Ito had gelezen, ontdekte ik dat hij zowaar een strip over zijn katten had gemaakt.

Die werd snel opgesnord en gelezen en 't is gewoon leuk hoe hij in zijn horrormangastijl over zijn dagelijkse beslommeringen met zijn katten schrijft.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

2. A Christmas carol - José-Luis Munuera

Deze bewerking van het Dickensverhaal las ik in april. Scrooge wordt hier een jonge vrouw maar het verhaal op zich blijft wel hetzelfde: ze wordt evenzeer door 3 geesten bezocht om zo een andere draai aan haar leven te geven.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. Hild : de vrouwen van de Nibelungen - Veerle Hildebrandt

De vrouwen die zich in de periferie van de Nibelungensaga bevinden, krijgen hier hun eigen story.

Nee, geen feministisch pamflet, maar gewoon de verhalen van vrouwen die nooit verteld worden.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

4. Ik haat Sprookjesland 1 - Skottie Young

Op de vertaling van deze comic zat ik al lang te wachten, jammer genoeg is er nog steeds geen zicht op deel 2...

Brutaal, bloederig en totaal ongepast, dat is deze strip en ik smulde er van.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

5. Het Humboldtdier - Flix

We kregen al een alternatief Marsupilamiverhaal met Het beest, maar ook voor de kindjes was er zo'n album, geschreven en getekend door de Duitse Flix.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

6. Saga volume eleven - Brian Vaughan / Fiona Staples

Ik denk dat zowat elk deel van deze reeks al in mijn stripeindejaarslijsten beland is en met reden.

Weet dat dit écht, écht, écht de beste stripreeks van deze eeuw is.

Geen link naar mijn "bespreking" want daarin zeg ik gewoon dat ik niets kan zeggen wegens spoilers...

7. Motor Girl - Terry Moore


Een graphic novel in 2 delen die veel te lang in mijn kast stond te staan (sinds 2018 om precies te zijn). 

Mijn bespreking kan je hier lezen.

8. Jij gaat dood - Nina Blom / Margreet de Heer

Een autobiografische graphic novel waarin Nina Blom over hoe het was om met een aan Munchausen by proxy lijdende moeder op te groeien, waardoor zij zelf ver het leven liet. Heftig maar pakkend.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

9. 
De Arabier van de toekomst 6: een jeugd in het Midden-Oosten (1994-2011) - Riad Sattouf

In dit zesde en laatste deel van de reeks is Riad klaar met de middelbare school en begint hij aan een hogere opleiding.

Heel deze reeks is trouwens meer dan de moeite waard om te lezen!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

10. Quentin over Tarantino - Amazing Améziane


Een strip over één van de meest invloedrijke regisseurs van de laatste 30 jaar, straffe toebak.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Het is een bont allegaartje geworden, mijn top 10. Je kan er maar je voordeel mee doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten