woensdag 11 oktober 2023

Filmfestival - dag 1

De kop is er af!

Ik zag vandaag mijn eerste drie films op het filmfestival:

En jawel, ik ontwaarde een thema, namelijk tienerperikelen.

Eerst aan de beurt - en dat om 10.00u 's ochtends, er volgen er nog op dat ongoddelijke uur - was de openingsfilm die dus gisteren met pracht en praal werd vertoond en nu gewoon voor mensen die een kaart gewonnen hadden met De Morgen - en ik: Holly, de laatste worp van Fien Troch die na de film ook aanwezig was.

Mooi dat ze de bij het Filmfestival altijd proberen om een Vlaamse film als opener te programmeren, maar dit was niet het beste dat ik vandaag gezien heb.

Holly is een meisje dat in armoede opgroeit en ongenadig gepest wordt op school tot ze een "speciale gave" blijkt te hebben: ze komt op een dag niet naar school omdat ze voelt dat er nare dingen gaan gebeuren en de school vliegt die dag in brand en een aantal leerlingen komen om. 9 maanden later is iedereen nog onder de indruk van het gebeuren en beginnen mensen te geloven dat Holly met de doden kan praten/mensen kan genezen/depressies beter kan maken etc... noem het op en ze willen dat ze een handoplegging doet.

Het begint op den duur wat uit de hand te lopen en de leerkracht die het eerst voor Holly opneemt (en die zelf wat koo koo crazy is omdat ze maar niet zwanger kan raken), stoot haar weg met alle gevolgen van dien.

De film ging in mijn ogen uiteindelijk nergens heen, de actrice die Holly speelt zat meer wel dan niet binnensmonds te mompelen (trek uw mond open als ge acteert! Dat ze hiervoor een prijs kreeg in Venetië kan er bij mij niet in...) en het einde was eigenlijk geen einde.

Enne, Fien Troch, als je toch zo kwistig scènes wegknipt die je eerst broodnodig vond, waarom zit die scène met de fatjokes er nog in? Die droeg namelijk helemaal niks bij aan de film...

Holly komt op 23 november bij ons in de bioscopen.

Een kleine drie uur later zat ik terug in een donkere zaal voor Vampire humaniste cherche suicidaire consentant, een komische Frans-Canadese vampierenfilm waar ik mij rot mee geamuseerd heb en ik had hem eigenlijk puur op de mij zo aansprekende titel gekozen.

Sasha is een vampiertiener die weigert om mensen te doden voor hun bloed omdat ze te veel medelijden met het slachtoffer heeft. Vrolijk zitten slurpen aan de Caprisun-bloedvariant doet ze dan weer wel maar daar heeft haar moeder de mens al voor doodgedaan en haar ouders vinden dat ze nu wel eens op eigen benen mag gaan staan qua voedsel.

Ze wordt naar haar nicht gestuurd die haar vampiermanieren moet leren en ze ontmoet daar Paul, een jongen met zelfmoordneigingen die haar meer dan intrigeert want als iemand wil sterven, dan is er toch geen probleem om die te doden?

Echt, dit was zo'n leuke film en ik heb serieus zitten lachen met momenten. Onder de aftiteling speelde het lied Dracula Yé Yé van Andres Pajares dat ik niet kende, maar meteen bij mijn favorieten in Spotify gestoken heb.

Deze zal waarschijnlijk niet bij ons in de bioscopen komen want hij was Engels ondertiteld met Nederlandse ondertiteling onder het scherm.

Laatste film van de dag werd Theatre camp die ik al op letterboxd bij enkele mensen die ik volg had zien passeren en die ze hoog gequoteerd hadden.

Dit is een mockumentary over een theaterkamp voor kinderen in de VS - ze hebben daar kampen voor alles. De bezielster van het kamp heeft zogezegd net bij aanvang van het filmen van de documentaire een beroerte gekregen en haar idiote zoon heeft de leiding van het kamp overgenomen.

Ook dit was een meer dan grappige film: vreselijke theaterkindjes, naast hun schoenen lopende docenten, incompetent management... wat wil je nog meer? Ik heb er mij alvast heel hard mee geamuseerd.

Hoewel de film Nederlandse ondertiteling had, kan ik geen releasedatum vinden - dat wil dus zeggen nooit of misschien volgend jaar of zo.

Een goedgevulde en bevredigende eerste dag. Zoveel is zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten