woensdag 24 januari 2024

Rivers of london - Ben Aaronovitch

 
Gollanz, 2011
392 p.
Niet vertaald


Ik deed er ver een maand over om dit boek uit te krijgen en ok, dat lag voor een stuk aan mezelf, maar het boek was nu ook niet meteen het meest interessante want ik las zelfs een ander boek compleet uit tussendoor...

En da's jammer want Rivers of London is het eerste deel in de gelijknamige reeks die ondertussen al 9 romans, een aantal novelles en zelfs comics telt. Ik hoopte namelijk voor een nieuwe reeks vertrokken te zijn...

De jonge Londense agent Peter Grant wordt opgeroepen om te helpen bij een moordzaak en eens hij ter plekke is aangekomen, ziet hij een geest die hem wat info over de moord doorspeelt. Nee, het boek begint niet als een bovennatuurlijk boek en ook Peter vindt het vreemd dat hij een geest ziet. We ontdekken samen met hem dat het bovennatuurlijke wel degelijk zijn plaats heeft in Engeland en wanneer hij onder de hoede van inspecteur Thomas Nightingale komt, zal hij zelfs opgeleid worden voor de speciale eenheid die zich met bovennatuurlijke zaken bezighoudt - een eenheid die trouwens enkel uit hem en inspecteur Nightingale bestaat en die laatste is trouwens véél ouder dan hij er uit ziet.

Dit wordt in de markt gezet als "Harry Potter voor volwassenen" (omdat ook Peter Grant wordt opgeleid tot tovenaar) en er wordt ook een heel eigen magiesysteem uitgewerkt waarbij alle Londense rivieren (dat zijn er heel wat, velen zitten namelijk ondergronds) hun eigen personificatie krijgen, waarbij Mamma en Father Thames de belangrijkste goden zijn - ja, die rivier krijgt twee goden, elk verantwoordelijk voor een apart deel van de rivier.

Maar ik vond het saai. Dodelijk saai zelfs. We worden verondersteld om samen met Grant over deze wereld te leren, maar net zoals hij zich soms verveelt bij zijn opleiding, zat ik als lezer mij ook te vervelen...

Het is pas op het einde van het boek, bij de grote apotheose, dat het wat interessanter wordt, maar het verhaal was mij toen eigenlijk al kwijt. Jammer want deze reeks wordt op veel plekken opgehemeld, het zal alleen niet hier gebeuren.

De rest van de reeks laat ik dus gewoon links liggen. Andere boeken genoeg en tijd die ik beter kan spenderen.

3 sterren voor de moeite, maar 't is echt aan de lage kant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten