maandag 9 januari 2023

Gelezen in 2022 : strips

Zoals al aangegeven in mijn boeken top 10 van 2022 las ik vorig jaar ook 72 strips.

Maar liefst 22 daarvan kregen van mij 4 sterren maar wanneer ik ga kijken naar welke strips dat juist waren, kan ik me bij een groot deel ervan niet meer herinneren waar ze nu juist over gingen... Euforie van het moment zeg maar.

Toch ga ik een strip top 10 opstellen met maar liefst 12 strips in de mix:

1. Mijn lagen - Pénélope Bagieu

Ik kende het werk van Pénélope Bagieu al door het tweeluik Wereldwijven (deel 1 werd mijn favoriete strip van 2018) waarin ze belangrijke vrouwen uit de geschiedenis in de picture zet. Maar in Mijn lagen gaat ze graven in haar eigen leven en leren we de laagjes kennen waaruit ze zelf is opgebouwd.

Mijn iets langere bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

2. Saga volume 10 - Brian K. Vaughan en Fiona Staples

Hier heb ik jaren op moeten wachten (deel 9 dateert al van 2018) en dit nieuwe deel stelde gelukkig niet teleur. Ga dit lezen!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. De dikke Stok - Barbara Stok

Nog een autobiografisch werk van een vrouwelijke stripmaker en ook deze kon ik ten zeerste waarderen.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen, onder Saga volume 10).

4. Queenie, de godmother van Harlem - Aurély Levi en Elizabeth Colomba

Deze biografische strip over Stephanie St. Clair, een belangrijke figuur in de onderwereld van Harlem in de jaren '30 (en natuurlijk door de geschiedenis vergeten), wist ook te raken.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

5. Het omgeval - Mikaël Ross

Dit las ik helemaal in januari en het feit dat de strip me is bijgebleven wil veel zeggen. Met recht een plaatsje in mijn top 10.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

6. Miauw! en Een boeman om mee te trouwen (Robilar 1-2) - David Chauvel, Sylvain Guinebaud, Lou

Een strip over de gelaarsde kat - natuurlijk ga ik die lezen! En als het dan ook nog zo schitterend wordt als deze reeks ben ik helemaal mee.

Mijn bespreking van deel 1 kan je hier lezen, maar ze zijn allebei de moeite waard.

7. De kerkgangers - Ben Gijsemans

Ben Gijsemans maakt strips die niet iedereen zullen bevallen maar ik kon deze Kerkgangers - na het sublieme Aaron (even naar onderen scrollen) - best smaken.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

8. De zaak Sus Antigoon 1 en Schanulleke (Kronieken van Amoras 9 en 11) - Marc Legendre en Charel Cambré

De albums van de Kronieken van Amoras zijn een beetje hit and miss bij mij en dat kon niet duidelijker uitgedrukt worden dan met De zaak Sus Antigoon: het eerste deel van dit tweeluik vond ik schitterend en het tweede kon ik niet uitstaan... Gelukkig werd het 11de deel in de reeks terug een goedje.

De bespreking van De zaak Sus Antigoon 1 kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).
De bespreking van Schanulleke kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

9. De schat van Lucy (De zusjes Duizendblad 3) - Giovanni Di Gregorio en Alessandro Barbucci

De eerste twee delen van deze reeks belandden vorig jaar in mijn top 10, het derde deel mocht hier dan ook niet ontbreken.

Hier zien we wat er gebeurt door de ogen van jongste zus Lucy wanneer de zusjes op kamp aan de kust zijn.

De zusjes Duizendblad
is echt één van de betere kinder- en jeugdstripreeksen die de afgelopen jaren verschenen zijn. Lezen die handel!

10. Het getto (Irena 1) - Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël, David Evrard

Nog zo'n vrouw die in de annalen van de geschiedenis wat verdwenen was (net als Queenie) maar gelukkig door een getalenteerd team stripmakers opgepikt werd.

Het tweede deel is ondertussen ook al verschenen maar dat moet ik nog lezen.

Mijn bespreking kan je hier lezen (even naar onderen scrollen).

En ja, ook deze top 10 is eerder aan de vrouwelijke kant (is het niet in de makers, dan wel in de onderwerpen) - ik kan er ook niet aan doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten