woensdag 2 november 2022

Oktober wrap up

Oktober was - naast een goeie kijkmaand - ook een goeie leesmaand. Ik las 13 items: 3 boeken en 10 strips.

Jammer genoeg moest ik 2 keer de gevreesde 2 sterren uitdelen, maar gelukkig was er ook een glorieuze 4.5 sterren en dat wordt mijn boek van de maand:

Assassins's apprentice - Robin Hobb

Dit zou alleen maar beter moeten worden en ik hoop ook echt dat het zo is, want met het eerste boek van de reeks pieken met 4.5 sterren is een moeilijke...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Daarnaast las ik nog een boek dat 3.5 sterren kreeg:

Dagboek van een provincievrouw - E.M. Delafield

Karmijn, 2016 (oorspr. 1930)
174 p.
Vertaald uit het Engels: Diary of a provincial lady


Dit lollige boekje - dat oorspronkelijk in 1930 verscheen, maar ver bijna een eeuw later pas naar het Nederlands vertaald werd - geeft ons een inkijkje in het leven van een provinciale dame van de lagere adel.

Het werd mij aanbevolen als "bake off in a book" en ik zie het wel - qua toon dan, want met bakken heeft dit niks te maken. Het is na het lezen van dit boekje trouwens héél duidelijk waar Helen Fielding de mosterd gehaald heeft voor haar Bridget Jones boeken. Hier dus.

Dagboek van een provincievrouw was een leuk tussendoortje en een aanrader voor wie in de mood is voor iets kort maar grappig.

En het laatste boek waar ik het over wil hebben, kreeg dus de afstraffing van 2 sterren:

De school voor goed en kwaad - Soman Chainani

Maar daar heb ik mij hier al genoeg kwaad over gemaakt...

Ook bij de strips waren er goeie dingen terug te vinden en kregen er enkele vier sterren:

Mijn lagen - Pénélope Bagieu

Scratch, 2022
139 p.
Vertaald uit het Frans: Les strates


Pénélope Bagieu was mij al bekend van haar strips Wereldwijven waarin ze het heeft over de levens van vrouwen die de geschiedenis veranderd hebben. Lees die maar, 't zijn echte aanraders!

In Mijn lagen gaat ze de autobiografische tour op en pelt ze dus de laagjes af waaruit zij zelf bestaat aan de hand van anekdotes uit haar leven. Vooral het eerste verhaal waarin ze verklaart waarom ze als grote kattenliefhebster zelf geen kat in huis heeft (nee, niet omdat ze allergisch is, want dat is ze...) was heel herkenbaar - maar schrikt mij toch niet af om zelf katten in huis te halen.

De volgende twee kregen ook vier sterren, maar zijn het zoveelste deel in de reeks, daar vertel ik dus niet veel over:

Sydönia is het 10de deel uit de spin-off reeks De jonge jaren van Thorgal waarvan ik de albums nogal afwisselend goed vind (er is zelfs een sukkeltje bij dat slechts 1 ster kreeg...) en terug een waardig album, eentje waar je mee kan uitpakken.

De schat van Lucy is dan weer het derde (en laatste?) deel van De zusjes Duizenblad, een reeks die ik consequent hoog heb gescoord, echte aanraders dit!

En dan nog even een woordje over de slechtste strip die ik in oktober las:

Spiegelblind (Galaxa 1) - Peter Van Gucht / Romano Molenaar

Standaard Uitgeverij, 2022
40 p.


Hierover schreef ik op goodreads:
Nee, gewoon nee.

Cliché tot en met en dat heb ik gehad...
En dat zegt het gewoon allemaal.

Alles wat ik las in oktober.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten