zaterdag 7 januari 2023

December wrap up

Vooraleer ik aan mijn overzichtslijsten van 2022 begin, moet eerst nog december besproken worden.

Wat lezen in de laatste maand van het jaar betreft kan ik kort zijn: ik las heel weinig, maar echt heel weinig... Twee boeken, twee strips en een kortverhaal, that's it. Maar toch heb ik een favoriet:

Royal assassin - Robin Hobb

Harper Voyager, 2014 (oorspr. 1996)
648 p.
Vertaald als: Moordenaar des konings

Ook het tweede deel van de Farseertrilogie moest er in 2022 aan geloven en ik heb denk ik een nieuwe favoriete reeks en auteur gevonden.

In Royal Assassin gaat het verhaal van FitzChivalry Farseer verder en waar hij in het vorige boek nog een kind was, is hij hier een hormonenbom van een tiener die loopt te lusten achter een vriendinnetje en die daarnaast nog allerlei complotten in het koninklijke paleis moet zien te verijdelen.

Hoewel er zowat niks gebeurt in de eerste 75% van het boek, kabbelde het verhaal rustig voort en ik kon er mij zeker in vinden. Vooral dan omdat een gemis uit het eerst boek ruimschoots werd goedgemaakt: interessante vrouwelijke personages doen hun intrede in de vorm van Kettricken (de nieuwe queen in waiting), Lady Patience die een wat grotere rol krijgt, Molly - het meisje van zijn dromen - en vooral Lacey, de bediende van Lady Patience en gewoon een algemene badass.

Ik kan mij echt vinden in deze wereld en kijk al uit naar het derde en laatste boek in de trilogie om dan te beginnen aan wat algemeen beschouwd wordt als het beste wat Hobb geschreven heeft: de boeken van de levende schepen.

Maar eerst dus nog wat bij FitzChivalry blijven en hopelijk wordt dat laatste boek ook een 4 - zoals dit boek - of een 4.5 - zoals het eerste van de reeks...

De rest van wat ik las kreeg allemaal 3 sterren:

Stargate : een kerstvertelling - Ingvild H. Rishøi

Koppernik, 2022
155 p.
Vertaald uit het Noors: Stargate : en julefortelling

Rond de kerstperiode wou ik wat kerstigs lezen en ik ging voor deze Stargate. Het was vooral de titel die in het oog sprong want ik heb jarenlang de serie met dezelfde naam gevolgd op tv - en natuurlijk heeft dit boek daar niks mee te maken...

Ronja (nog een reden om dit boek te gaan lezen) en Melissa zijn zussen die met hun vader in armoedige omstandigheden leven. Vader is een dronkenlap die als hij geld verdient, het meteen wegzuipt en een job houden is zowat het lastigste in zijn leven.

Wanneer Ronja een advertentie spot waarin een verkoper van kerstbomen wordt gezocht, pusht ze haar vader om te gaan solliciteren. Want als hij de job krijgt, komt er misschien sinds lang nog eens een kerstboom in huis...

Dit was een klein, schoon boekje over kinderen die in aartsmoeilijke omstandigheden moeten opgroeien, die volwassen zijn voor hun tijd en allerlei strategieën hebben ontwikkeld om toch voort te ploeteren.

Het is niet allemaal kommer en kwel, maar echt feelgood was dit ook niet - en da's ok.

Omdat het kerstmis was ging ik ook nog voor volgend kortverhaal:

Miss Marple's Christmas - Ruth Ware


Harper Collins, 2022
p. 117-150 van 372
(Nog) niet vertaald


In september 2022 verscheen een verhalenbundel met 12 nieuwe avonturen van Miss Marple, geschreven door 12 min of meer bekende misdaadschrijfsters.

Eén van deze verhalen was Miss Marple's Christmas en vond ik wel gepast om te lezen tijdens kerst.

Miss Marple wordt uitgenodigd bij vrienden om Kerstmis te vieren en natuurlijk moet zich daar een misdaad voordoen die zij zal gaan oplossen. Het verhaal zelf was een beetje voorspelbaar maar ik heb het toch graag gelezen. Dit was gewoon een beetje gezelligheid met kerst.

Van Ruth Ware had ik al In een donker donker bos gelezen in een ver verleden en hoewel ik dat een ok boek vond, heb ik verder niets meer van haar hand gelezen. Misschien toch nog eens gaan doen.

Ik las ook nog 2 strips:

Philippe en Giovanni overwinteren - Nietnulaura

Vrijdag, 2022
95 p.


De hamsters Philippe en Giovanni zijn ondertussen zowat het handelsmerk van Nietnulaura (Laura Janssens) geworden: na hun avonturen in de lockdown blijven ze de meest grappige figuurtjes.

Ook hier, waar stripjes rond het jaareinde en spelletjes verzameld staan die je op een koude avond met een warme choco naast je kan lezen en oplossen. Gewoon gezellig, meer niet en dat verwachtte ik ook niet.

Als laatste las ik nog het nieuwe 40ste album van Thorgal: Tupilaks. Maar daar kan ik dus helemaal niets over vertellen zonder spoilers te geven van de 39 voorgaande albums...
Alles wat ik las in december.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten