dinsdag 1 maart 2022

Februari wrap up

En ook februari was een goeie leesmaand: ik las 12 dingen - 6 boeken en 6 strips. Hopelijk blijft die trend duren voor de rest van het jaar (zal je zien dat ik in maart ineens een leesdip heb).

Een van de strips was een herlezing en werd afgestraft met 2 sterren (waarom ik dat ding gelezen heb, is mij een raadsel, de eerste keer was het ook een tweesterrenstrip). Maar de rest ging van 3 naar 4.5 sterren, niet slecht dus. En dat met 4.5 sterren wordt mijn boek van de maand:

Premier sang - Amélie Nothomb

Winnaar van een prestigieuze Franse literatuurprijs én zowat het beste boek dat Nothomb de laatste jaren op de mensheid heeft losgelaten in mijn ogen...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Viersterrenboeken die op de blog werden besproken;

Mooi zijn en zwijgen - Anke Brouwers

Een boek over de vrouwen die in de beginjaren van de filmindustrie het vak mee vorm gegeven hebben. Razend interessant.

Anke Brouwers komt naar de Film Fest Gent Talkies op 31/3 en ik ga er naartoe.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Dit soort kleinigheden - Claire Keegan

Een klein kort boekje dat indruk maakte.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

De lift op piazza Vittorio - Amara Lakhous

Nog eentje dat grote indruk maakte. Lees dit gewoon!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En dan las ik nog twee kinderboeken die elk 3.5 sterren kregen:

Les chats - Marie-Hélène Delval

Dit was kinderhorror waarbij ik zelf even moest stoppen met lezen omdat het me te griezelig werd. Bonuspunten dus.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Mijn moeder is een gorilla (en wat dan nog) - Frida Nilsson

Querido, 2021
135p.
Vertaald uit het Zweeds: Apstjärnan


Dit boek staat op de leeslijst van groep 3 van De Leesjury dit jaar en ik weet dat het boek ook al verfilmd werd, reden genoeg om het dan eens te gaan lezen...

Het was ook een leuk avontuur: op een dag komt een gorilla naar het weeshuis om een kind te adopteren. Weesmeisje Jonna is de uitverkorene en hoewel ze eerst doodsbang is van die indrukwekkende gorilla, gaat ze langzamerhand houden van haar nieuwe moeder.

Een charmant, zij het wat voorspelbaar, verhaaltje. Maar het boek verloor een halve ster omdat het ook verschillende keren flagrant aan fatshaming doet en da's een no no hier. Het had dus hoger kunnen scoren en heeft zichzelf wat gesaboteerd.

Als laatste nog een strip die vier sterren kreeg:

De zaak Sus Antigoon 1 (De kronieken van Amoras 9) - Marc Legendre / Charel Cambré

Standaard Uitgeverij, 2021
48 p.

Afgeleiden van geliefde strips, het werkt niet altijd bij mij, maar De kronieken van Amoras (dat ik blijf uitspreken als Ámoras - nikske Amóras) weet mij toch (bijna) elke keer te verrassen. Hier krijgen we het verhaal van Sus Antigoon te zien, voor hij een spook met een lege fles aan zijn enkel werd... En het intrigeerde genoeg om mij te laten uitkijken naar het vervolg. Wanneer dat ook mag zijn.

Alles wat ik las in februari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten