woensdag 5 oktober 2022

September wrap up

In september las ik 10 dingen: 5 boeken en 5 strips. Jammer genoeg heb ik twee keer 2 sterren moeten uitdelen omdat ik het écht niet goed vond...

Maar er was gelukkig ook 1 boek dat ik met 4 sterren beloonde en dat wordt dus mijn boek van de maand:

Islands of mercy - Rose Tremain


Zelfs al kon ik me met de helft van het boek niet vereenzelvigen, toch bleef dit gewoon schitterend. Je moet gewoon de hoofdstukken in Borneo wegdenken - het verhaal blijft ook overeind op die manier en da's op zich al sterk.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Twee boeken werden beloond met 3.5 sterren:

Mord auf dem Friedhof (Miss Merkel 2) - David Safier

Gewoon omdat dit zo'n leuke boeken zijn.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Foster - Claire Keegan

Las ik ter voorbereiding van de verfilming er van die ik op het filmfestival ga bekijken.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En dan nog een aantal boeken die 3 sterren kregen:

Le livre des soeurs - Amélie Nothomb

Haar vorige boek was meer dan een hit bij mij, deze zwemt wat in de middenmoot.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Charlie the Choo-Choo - Beryl Evans

Simon Schuster, 2016 (oorspr. 1942 - zogezegd)
24 p.
Niet vertaald


Dit prentenboek komt voor in het derde boek van de Donkere Torenreeks van Stephen King waar Jake het koopt en leest.

En het werd dus ook echt uitgegeven. Schrijfster is volgens de cover Beryl Evans, maar da's eigenlijk gewoon Stephen King die hier een kinderboek geschreven heeft.

Waar het verhaaltje nog kinderlijk lief genoemd zou kunnen worden, zijn de tekeningen echt recht uit een nachtmerrie. Hoe trein Charlie getekend wordt is ronduit griezelig, je zou elk moment kunnen denken dat hij iemand gaat opvreten en als je naar de gezichten kijkt van de kinderen die in de wagons zitten, zie je pure horror.

Dit was leuk als extraatje bij de Donkere Toren, maar niet meteen voorleesmateriaal voor de allerkleinsten.

De twee die slechts 2 sterren kregen, waren beiden strips:

Het tweede deel van De zaak Sus Antigoon werd voor mij helemaal verpest door van Wiske zo'n irritant woke vegantrutje te maken (irritant is ze sowieso al als personage, maar haar als foodnazi loslaten op de 16e eeuwse medemens vond ik totaal onaangepast) en mijn leeservaring was compleet verpest... Dat het verhaal daarnaast een tijdreisrommeltje/alternatieve dimensies brol was, hielp ook niet echt.

Bij de Tweeling van Saturnus vond ik het doodjammer dat ik het zo laag moest scoren, maar Roger Leloup zou stilletjesaan moeten gaan beseffen dat het genoeg geweest is met zijn Yoko. Ook dit verhaal was een rommeltje, er waren véél te veel personages en zijn tekenstijl begint hier en daar serieus te haperen, vooral in de gezichten dan. Maar blijkbaar wil hij doorgaan tot hij in de kist ligt - hij wordt in november 89...

Alles wat ik in september las

Geen opmerkingen:

Een reactie posten