woensdag 12 oktober 2022

Filmfestival - dag 1

Mijn eerste dag op het filmfestival zit er op!

En ik ging meteen stevig van start met 3 films uit diverse domeinen van het aanbod:

En meteen ook heel divers in de quotering die ze kregen...

Eerste van de dag - al om 10.00u - werd Close, onze nieuwe nationale hoop op een Oscar en de tweede langspeelfilm van regisseur Lukas Dhont.

Leo en Remi zijn boezemvrienden die elk moment met elkaar doorbrengen. Maar dan gaan ze naar de middelbare school en wordt die vriendschap door andere leerlingen in vraag gesteld. Leo zal zich van Remi afwenden en zelfs aan ijshockey beginnen doen - want da's een heel mannelijke sport met heel wat geduw en getrek - om maar niet als mietje te worden afgeschreven...

Wat dit met beide jongens doet, wordt heel mooi weergegeven maar eerlijk? Hoewel de thematiek heel hard binnen kwam bij mij, vond ik Girl toch nog net de sterkere film en al die Oscarbuzz is misschien leuk, maar 't zal weer noppes worden vrees ik.

Toch 4 sterren want een sterk begin van mijn festival, vanaf 2 november in de bioscoop te zien.

Na de innerlijke mens versterkt te hebben, trok ik richting KASKcinema voor een documentaire, namelijk Godard seul le cinéma.

Ik moet tot mijn scha en schande bekennen dat ik nog nooit een film van Jean-Luc Godard gezien heb maar nu ik deze docu bekeken heb, zijn het misschien niet echt dingen die ik wil zien...

Naast een overzicht van zijn werk, leren we ook de mens Godard kennen en dat was gene gemakkelijken... Helemaal doorwrocht van zijn gelijk dat cinema een kunstvorm was en later ook dat die politiek moest zijn, werkte hij steeds zijn eigen kop uit en lag hij dwars om dwars te liggen.

Nope, de documentaire was misschien wel goed gemaakt, maar ik heb mij dikwijls zitten ergeren aan de persoon die mij werd gepresenteerd.

Drie sterren omdat ik toch nog iets heb bijgeleerd.

Als laatste film had ik er eentje uitgepikt uit het segment Focus on Korean Cinema en dan nog een animatiefilm: The king of pigs.

Eerst een misvatting uit de wereld helpen: animatie is niet enkel voor kinderen en zeker in Zuid-Korea is het een evenwaardige filmvorm naast die met echte acteurs. Want The king of pigs is echt, echt, echt geen kinderfilm.

Dit gaat over pesten op school en dan niet zo'n beetje het halfslachtige werk, maar de supergewelddadige soort waar er in het rond geschopt en geslagen wordt.

En ik vond er niks aan.
De animatiestijl vond ik superlelijk (door de rare schaduwen leken alle personages - ook de schaarse vrouwen in de film - een baard te hebben), de Engelse ondertiteling werkte serieus op mijn systeem (ik denk dat die met Google translate gemaakt werd) en er wordt dan ook nog eens een kat vermoord op de meest gruwelijke wijze en dat wordt ver in detail getoond. Nee, dan is het dag met het handje...

2.5 sterren en waarschijnlijk mijn stinker van het festival dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten