zondag 30 oktober 2022

Assassin's apprentice - Robin Hobb

 
Harper Voyager, 2014 (oorspr. 1995)
392 p.
Vertaald als: Leerling en meester


Ik heb het eindelijk gelezen: het eerste boek van de Realm of the Elderlings (ofte Het rijk van de Ouderlingen) van Robin Hobb! Die boeken leken overal op te duiken wanneer fantasy werd aangeraden en ik dacht dat het wel eens tijd werd om er aan te beginnen...

En ook geen beter moment dan het Filmfestival, want dan heb ik altijd iets bij om te lezen - er moet soms heel wat gewacht worden tussen de films door - en ook: geen zin om in de wachtrij met oude mannetjes te moeten praten die enkel over zichzelf bezig willen zijn. Ook dit jaar was er weer eentje en dan hou ik mijn neus gewoon in mijn boek tot hij afdruipt...

Dit eerste boek in de Farseer trilogy (ofte De boeken van de zieners) is het eerste van de hele reeks en we maken kennis met Fitz, een aanvankelijk naamloze jongen die door zijn familie aan de deur van een legereenheid gedropt wordt omdat hij de bastaardzoon van de troonopvolger is. Dit zet heel wat in gang op politiek vlak en Fitz (hij krijgt die naam van stalmeester Burrich die hem in eerste instantie zal opvoeden) wordt naar de hoofdstad Buckkeep gebracht waar hij zal worden opgeleid tot moordenaar van de koning...

Dit verhaal, gevat in een middeleeuwse setting, gaat zeker het fantastische niet uit de weg: zo kan Fitz zich mentaal met dieren verbinden (iets wat Burrich uit hem probeert te slaan, maar de drang is te sterk) en wordt hij getraind in de "skill", een mentale gave waardoor je op grote afstand met elkaar kan communiceren, iets wat in de koninklijke familie in hun bloedlijn zit.

Assassin's apprentice was gewoon een zalig boek om te lezen. Doordat het in ik-vorm verteld wordt door een Fitz op leeftijd, komt alles heel persoonlijk over en zit je echt in zijn hoofd en gevoelens bij wat je leest. Ik zal het maar al zeggen: Robin Hobb is een straffe schrijfster! En ik heb mij laten wijsmaken dat het alleen maar beter wordt. Ik kijk er al naar uit.

Ik gaf dit maar liefst 4.5 sterren en dat is echt een zeldzaamheid tegenwoordig (5 sterren bestaan zelfs niet).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten