zondag 19 maart 2017

Patroonheilige van de katten


Dat ik een kattenliefhebber ben, is alom bekend. Maar dat die beesten een patroonheilige hebben, kwam ik pas gisteren te weten.

En wat blijkt nu?
Die patroonheilige duikt al mijn hele leven overal op.

Het gaat om de Heilige Gertrudis van Nijvel, waarvan ik enkel wist dat ze goed was tegen de pest en ongedierte zoals ratten en muizen, maar katten waren dus ook haar ding.

Dat mager ding onderaan is een kat.
Ik liep 12 jaar lang school in het Sint-Gertrudis Instituut.
De kerk waar ik mijn eerste communie deed en waar ik jarenlang de mis moest uitzitten (dank u mama en papa - sarcasme), is de Sint-Gertrudiskerk die ik nu nog elke dag zie als ik naar mijn werk ga.
En ik heb zelfs een vriendin die Geertrui heet.

Sint-Gertrudis achtervolgt mij dus al mijn hele leven...

Ik ga hier geen ellenlange uitleg geven over haar levensloop, daar is Wikipedia voor, maar ik zal Gertrudis in de toekomst met andere ogen bekijken.

Haar feestdag valt trouwens op 17 maart - zelfde als Saint Patrick - maar ik weet nu wie ik volgend jaar ga vieren.

Go Gertrude!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten