donderdag 16 maart 2017

Dappere dames: televisie-editie


En dan zijn we nu aangekomen bij mijn laatste lijstje met dappere dames: de tv-heldinnen die mijn jeugd en twintiger jaren bevolkt hebben.

Het zal wel niet verwonderen dat de meeste terug te vinden zijn in fantasy- en science fictionreeksen, want waar anders kon je in de jaren '90 sterke vrouwen terugvinden? Party of five? Ik dacht het niet...

De volgorde hieronder is chronologisch, zoals ik ze zag op tv, dus niet zoals ze werden geproduceerd. De meeste series heb ik trouwens op dvd, zodat ik nooit zonder mijn sterke tv-vrouwen kan vallen.

Bea en Evie Elliot (The House of Elliot, 1991-1994)

Zowat de beste herinneringen aan vrouwen die hun leven in eigen handen nemen, heb ik aan The House of Elliot, een historische BBC-reeks over het wel en wee van twee zussen die na de dood van hun vreselijke vader een modehuis oprichten met het geld dat ze erven.

Grote zus Bea wordt het financiële brein achter het modehuis, terwijl dromerige Evie de collecties ontwerpt.

De zussen moeten in het Londen van de jaren '20 heel wat obstakels overwinnen, obstakels die zich vooral voordoen omdat ze vrouwen zijn. Maar steeds komen ze, zelfs na heel wat moeilijkheden, op hun pootjes terecht.

Deze reeks is nu nogal oubollig te noemen, maar tóch grijpt het verhaal me opnieuw als ik begin te kijken.

Kira Nerys (Star Trek: Deep Space Nine, 1993-1999)

Toen ik in 1989 Star Trek: the next generation bij ons op tv zag verschijnen, was ik onmiddellijk verkocht. Een jarenlange adoratie zou volgen en ook het trouw bekijken van elke nieuwe reeks die aan het Star Trek universum werd toegevoegd (voor de reeks uit de jaren '60 zal ik nooit sympathie krijgen, da's een soort Mad Men in de ruimte). Mijn favoriete Star Trek reeks volgde enkele jaren later en bevat ook mijn favoriete personage uit het Star Trek universum.

Yep, da's een videocassette.
Kira Nerys was een Bajoraanse vrijheidsstrijdster vooraleer ze als majoor in het ruimtestation Deep Space Nine terechtkomt. Haar nogal opvliegende aard maakt dat ze niet meteen vriendjes wordt met de nieuwe commandant van het ruimtestation, Benjamin Sisko - nu weet je meteen ook waar de naam van mijn kat, Sisko, vandaan komt. Maar ze blijkt al vlug een heel betrouwbare kracht en wordt zijn steun en toeverlaat.

De reeks zit sinds kort volledig op Netflix en ik heb mij al laten gaan in een aantal afleveringen...

Oh, de herinneringen!

Dana Scully (The X-Files, 1993-2002, 2016)

Deze lijst zou niets waard zijn zonder Dana Scully, de sceptische dokter die "true believer" Fox Mulder moet bijstaan in het onderzoeken van de X-Files. Mulder was in mijn ogen altijd een beetje de onnozelaar die iedereen rondom hem wil overtuigen van zijn gelijk.

Dana Scully kwam daarentegen over als de stem van de rede, die via de wetenschap wou aantonen dat wat Mulder zat te bazelen nu wel of niet onzin was. Dat ze in de loop van de serie zelf nogal een believer werd, zal ik haar dan maar vergeven.

Vandaag de dag is het hele UFO-samenzweringscomplot misschien wat weggedeemsterd, maar in de jaren '90 was het superhot. Getuige de twee X-Files t-shirts die ik nog steeds in mijn kast heb liggen...

Samantha Carter (Stargate SG-1, 1997-2007)

Na Star Trek kwam mijn volgende favoriete SF-serie: Stargate SG-1. Grootste publiekstrekker was Richard Dean Anderson, die daarvoor al aan McGyver gestalte gaf.

Maar mijn aandacht werd vanaf de eerste aflevering vooral getrokken door Samantha (Sam) Carter, het brein van het team, dat met zowat elk wetenschappelijk probleem aan de slag kon.

De afleveringen op tv waren voor mij heilig en ik wou dan ook niet gestoord worden tijdens het kijken, wat frequent gebeurde. Gelukkig heb ik nu mijn heel eigen tv waar enkel wat ik wil op vertoond wordt.

Actrice Amanda Tapping komt in april naar de FACTS-beurs in Gent. Ik zal aanwezig zijn!!

Xena (Xena Warrior Princess, 1995-2001)

Hoewel de opnames van Xena Warrior Princess begonnen voor die van Stargate, werd de serie bij ons pas later uitgezonden.

Mijn allereerste herinnering aan deze serie is aflevering 15 van seizoen 2: A day in the life. Fans zullen weten dat dit zowat de meest geliefde aflevering ooit is. Hier beleef je, zoals de titel zegt, een gewone dag in het leven van Xena en haar sidekick Gabrielle. Dat ze tussendoor ook een reus moeten verslaan met bliksem, is voor de twee alledaagse kost.

Toegegeven, Xena Warrior Princess is een soms nogal over the top reeks die zich baseert op de Griekse mythologie (er worden in de latere seizoen ook uitstapjes naar de Noorse en Indische mythologie gemaakt, om van die hele Eli-kwestie nog te zwijgen...), maar ze is ook dikke fun door de humor die overal in de reeks verstopt zit.

En ik ben 100% zeker dat zonder deze reeks ik hier niet meer had gezeten. Bepaalde momenten van mijn leven was dit het enige dat mij nog een reden gaf om door te gaan. Alleen al daarvoor verdient deze reeks alle lof en zal ze bij mij voor altijd op het hoogste schavotje staan.

Willow Rosenberg (Buffy, the vampire slayer, 1997-2003)

In Buffy gaat de meeste aandacht naar het hoofdpersonage, wat begrijpelijk is. Maar dé grote aantrekkingskracht voor mij was haar beste vriendin Willow, het nerdy meisje dat zelfs op haar zestiende nog de kleren draagt die haar moeder voor haar klaarlegt.

Willow was in het begin een beschaamd meisje, met een gigantische crush op die andere loser, Xander. Gelukkig kreeg ze enkele seizoenen later haar verstand op dat vlak.

Ze begint zich in hekserij te interesseren en blijkt er ook aanleg voor te hebben. Maar die aanleg slaat na een tijd door in verslaving. Zo erg zelfs dat ze op een bepaald moment the Big Bad wordt waartegen Buffy en co moeten vechten.

Willow blijft mijn absolute nummer 1 uit het Buffyverse, vooral omdat ze zo'n trouwe vriendin is en, net zoals Samantha Carter, het brein van het team (ok, ok, Giles loopt daar ook nog rond).

Aeryn Sun (Farscape, 1999-2003)

Farscape is een reeks die hier waarschijnlijk vrij onbekend is.
Enkel de eerste helft van het eerste seizoen en de miniserie die volgde op het geheel, werden uitgegeven op dvd met Nederlandse ondertitels (vrij onbegrijpelijk, maar kom).

Ik kocht die eerste afleveringen met ondertitels en viel als een blok voor de reeks. Daarna was ik aangewezen op internationale releases, waardoor ik nu met Duitse seizoenen 2-3 zit (Engels met Duitse ondertiteling) en een vierde Brits seizoen. The peacekeeper wars, de miniserie, heb ik in ondertitelde en niet-ondertitelde versie.

Aeryn Sun is de buitenaardse soldaat die op de weg komt van intergalactisch verdwaalde reiziger John Crichton. De serie is in se het verhaal van hun relatie, maar is ook zoveel meer want je moet er serieus je kopje bij houden om de boel te volgen, zeker als er twee Crichtons ontstaan, die elk hun eigen verhaallijn krijgen.

Aeryn is een sterke persoonlijkheid, die zich niet zomaar laat verleiden door dat Aardse mannetje dat in haar weg komt lopen. Ze doorloopt een hele evolutie om zich uiteindelijk over te geven aan haar verliefdheid.

Grappig is dat beide acteurs, Ben Browder en Claudia Black, jaren later samen in Stargate SG-1 zullen opduiken. Hij als "vervanger" van Richard Dean Anderson die het niet meer zag zitten en zij als de buitenaardse Vala die eerst een serieuze lastpost is voor het team en er daarna lid van wordt.

Farscape is nog zo'n serie die op het juiste moment kwam voor mij. Als ik die niet had gehad (ik bingewatchte de vier seizoenen en de miniserie op een paar maanden tijd, nog vóór het hot was door Netflix), was mijn geestelijke gezondheid helemaal onder het nulpunt gezakt destijds.

Hoera voor tv, zou ik zo zeggen.

Maar mijn bewondering voor dames uit SF en fantasy stopte hier niet mee, ik blijf zoeken naar personages die mij aanspreken en meer wel dan niet zijn dat vrouwen uit dit soort reeksen.

Afsluiten wil ik met een nieuwe favoriet, maar die zal niet verbazen want ik heb het er al verschillende keren over gehad op mijn blog:

Clarke Griffin (The 100, 2014- )

The 100 is een redelijk recente SF-reeks over een bende tieners die na bijna 100 jaar teruggestuurd worden naar de Aarde om te zien of die terug leefbaar is.

Clarke ontpopt zich daarbij al snel als de leidster van de groep en zal in de latere seizoenen zelfs raadgeefster voor de volwassenen worden omdat zij het leven op Aarde als beste begrijpt.

Daarnaast blijft ze een tienermeisje dat worstelt met zichzelf, verliefd wordt, overreageert en een immens schuldgevoel met zich meetorst als ze te ver is gegaan.

The 100 is een reeks die ik hier al meerdere keren heb aangeprezen en ik blijf dat ook doen. Alles wat al beschikbaar is, zit op Netflix. Kijken is de boodschap!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten