zondag 20 februari 2022

Mooi zijn en zwijgen - Anke Brouwers

 
Vrijdag, 2021
287 p.


Dit boek werd voorgesteld op het afgelopen filmfestival en gaat over de vrouwen die in de eerste jaren van de opkomst van de cinema een al dan niet grote rol gespeeld hebben. En ver allemaal (buiten de actrices die op het scherm te zien waren) zijn ze in de plooien van de geschiedenis verdwenen... Vandaar dit boek.

Anke Brouwers (gepokt en gemazeld in de filmhistorie) behandelt hier de geschiedenis van de cinema vanaf de pioniers tot aan de opkomst van de geluidsfilm en mensen, er waren heel wat vrouwen - ook achter de schermen - die hun steentje hebben bijgedragen.

Bij de allereersten kon ze natuurlijk niet voorbij Alice Guy, letterlijk de eerste vrouwelijke regisseur die na haar begin in Frankrijk (ze maakte haar eerste film al in 1896!!) haar eigen filmstudio in de Verenigde Staten zou oprichten. En die natuurlijk tot enkele jaren geleden compleet vergeten was. Zelf kende ik deze figuur al aangezien ik er al twee documentaires over gezien heb: eentje op het filmfestival een paar jaar geleden en onlangs nog een op Arte die volledig op youtube te bekijken valt. En er ligt nog een graphic novel over haar leven op mij te wachten. Een vrouw die het zeker waard is om herinnerd te worden.

Daarna gaat het vooral over actrices die tijdens de periode van de stille film hun stempel gedrukt hebben want meer wel dan niet waren ze naast actrice ook regisseur, scenarist en later ook producent van hun eigen films. 

Brouwers wijdt zelfs enkele hoofdstukken aan de kindacteurs en dieren die in die films te zien waren en verschrikkelijk populair waren bij het publiek. Jammer genoeg werden ze niet altijd even netjes behandeld...

De opkomst van de geluidsfilm veranderde het hele filmlandschap. Niet alleen omdat sommige acteurs uit de stille film compleet onaangepast waren voor geluid (wegens een verschrikkelijk accent of zelfs helemaal het Engels onkundig of een stem die niet om aan te horen was of gewoon omdat hun acteerstijl met geluid erbij compleet belachelijk was), maar ook omdat de grote filmstudio's ontstonden die aan vrouwen - buiten dan een aanwezigheid op het scherm - geen of weinig kansen gaven. Natuurlijk waren er vrouwen die achter de schermen meewerkten, maar in de regisseursstoel vond je die al zeker helemaal niet meer terug...

Het boek sluit af met hoe het sommige van de grote namen vergaan is na hun carrière als actrice en 't is niet altijd even fraai jammer genoeg. Maar het bleef wel allemaal interessant om te lezen.

Als je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in cinema, raad ik het boek van harte aan. Het opent de ogen en je leert ongetwijfeld wat dingen bij, hoe klein ook. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten