dinsdag 22 maart 2022

Kijktip: kinder- en jeugdfilms

Donderdag 17 en vrijdag 18 maart waren er terug online vertonersdagen met het nieuwe aanbod van JEF, verdeler van de betere kinder- en jeugdfilm in Vlaanderen.

Toch altijd spuuglelijke affices hiervoor...
In tegenstelling tot de twee voorgaande jaren, was er dit jaar echter ook een vertonersdag in 't echt, namelijk op 24 februari waar ze ons het verschrikkelijke De beste verjaardag ooit voorschotelden. Hopelijk zouden de films die ik op de online vertonersdagen uitkoos mij beter bevallen...

Een aantal van de films had ik al op voorhand gezien, zoals When Hitler stole pink rabbit (10+) en Un monde (12+) die ik op het Filmfestival van Gent zag, L'évenement (16+) die ik in februari in de cinema zag en Cool Abdoul (14+) die ik in maart op dvd bekeek in aanloop van de uitreiking van de Ensors. Maar er was nog genoeg om uit te kiezen...

Op donderdag zag ik twee films:

Mes frères et moi (12+)

De 14-jarige Nour woont met zijn drie oudere broers op een appartement waar hun moeder in coma ligt te wachten tot ze zal sterven. Zijn broers willen er alles voor doen zodat hun moeder bij hen blijft tot het einde en niet in een kille ziekenhuiskamer moet sterven.

Het is ook zomer en Nour moet gemeenschapsdienst verrichten. Daar maakt hij kennis met Sarah, een operazangeres die een cursus zangles geeft in hetzelfde gebouw. Geïntrigeerd door de klassieke muziek zal Nour bij haar les beginnen nemen, tegen alle adviezen in.

Dit was een hele mooie en warme film waarin een wat stoere maar gevoelige jongen (prachtig gespeeld door Maël Rouin Berrandou) de schoonheid van muziek leert te waarderen. Goed gekozen dus. 

Olga (14+)

Een film die niet actueler kon zijn, want hij gaat over Oekraïne, zij het dan dat van een tiental jaar geleden.

De 15-jarige Olga is een beloftevolle turnster. Ze wordt echter naar Zwitserland gestuurd, het land van haar vader die ze nooit gekend heeft, omdat haar moeder als journaliste in Oekraïne bedreigd wordt en daardoor ook Olga.

In haar nieuwe thuisland gaat ze verder turnen, maar ze blijft natuurlijk ook met angsten zitten over Oekraïne en haar moeder die daar achtergebleven is.

Een moedige film, met een hoofdactrice die het acteren niet gewend is, maar dat zie je er niet aan. Dit was trouwens de Zwitserse inzending voor de Oscars, maar heeft de longlist van 15 niet gehaald. Toch was dit een hoogst interessante film.

Op vrijdag bekeek ik nog drie films:

Casablanca beats (14+)

Of beter gezegd: ik ben aan drie films begonnen want deze heb ik na een half uur af gezet.

Een has-been rapper gaat in een gemeenschapscentrum in Casablanca de jongeren leren rappen. Maar veel meer dan hen afbreken doet hij niet, terwijl hij zelf in zijn auto slaapt. Wie is hier dan de loser?

Voor de rest vond ik het retesaai: moeten luisteren op Arabische rap die ik niet verstond en waar ik de ondertitels bij moest lezen en op maatschappelijke debatten onder de jongeren die ik meer dan getelefoneerd vond. Nee, hier ging ik mijn tijd niet aan verspillen... Dikke fail vond ik.

Captain Nova (7+)

Een Nederlandse SF-film voor kinderen, jawel. Captain Nova vertrekt in 2050 voor een tijdreis naar het verleden. Wanneer ze in 2025 aankomt, is ze in een 12-jarig meisje veranderd. Samen met haar robotassistent en een lokale jongen probeert ze toch haar missie te volbrengen: de wereld redden van een milieuramp die het leven op aarde zo goed als onmogelijk zal maken.

Een ecologische film met een snuifje SF, het zou elk kind moeten aanspreken en deze film werkte ook echt. Ga hem dus zien, liefst nog met je koters er bij.

Ook muizen gaan naar de hemel (6+)

En ik had blijkbaar het beste voor het laatste gehouden: deze stop motionfilm over een muisje dat samen met een vos in de hemel belandt nadat ze allebei worden aangereden door een auto, was echt een juweeltje van een film.

Stoere muis Whizzy en onzekere vos Whitebelly zijn in de hemel tot elkaar veroordeeld en deze twee gezworen vijanden zullen tegen het einde van de film dikke vrienden zijn.

Prachtige animatie en een mooi verhaal, meer moet dat niet zijn... Deze film speelt momenteel nog in de zalen en ik kan hem alleen maar aanraden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten