dinsdag 8 maart 2022

Prijzenseizoen: Ensors

Zoals al eerder aangegeven, worden op 12 maart de Ensors uitgereikt op de slotavond van het filmfestival van Oostende.

We kunnen dit niet live op tv volgen zoals vorig jaar, maar via de livestream van VRTnu kunnen we kijken en ik denk dat ik dat misschien wel zal doen.

Ik heb mij de afgelopen tijd een beetje suf gekeken (niet alleen voor de Ensors, de Oscars komen er ook nog aan) en zo alle films gezien die genomineerd werden in de categorie Beste Film.

En opnieuw ga ik het rijtje af van wat ik het minste naar wat ik het beste vond en voor ik daar aan begin kan ik de genomineerden samenvatten met 2 woorden: marginalen en criminelen. Dat zat nu eens echt in alle films op de een of andere manier...

Rookie (Lieven Van Baelen)

Matteo Simoni speelt een marginale motorcrosser die een ongeluk krijgt en dan intrekt bij zijn al even marginale schoonzus (Veerle Baetens) en haar marginale zoon.

Dit scoorde compleet ondermaats voor mij (2/5) en was in mijn ogen een complete verspilling van pelicule (of pixels als je wil). Hier zat nu eens niks interessants in en ik begin bovendien stilaan te vermoeden dat Veerle Baetens er een sport van maakt om zo marginaal mogelijk uit de hoek te komen in haar rollenkeuze (het begon al enigszins in Code 37, in Cordon was het ook kantje boord, om nog over D'Ardennen te zwijgen en dan moest Cheyenne et Lola nog komen én Dealer - die hier verder in het lijstje staat). Je kan jezelf wat te veel in een bepaalde hoek gaan duwen he...

Een film over marginalen dus.

Ferry (Cecilia Verheyden)

Dit is een Netflixfilm die de tv-film of een lange aflevering van Undercover (waar het een prequel van is) niet overstijgt. De complete cast is bovendien Nederlands, dus ik begrijp helemaal niet wat deze film op een Vlaamse lijst staat te doen (ja, ja, het geld, maar dan nog).

Dit gezegd zijnde: winnen gaat hij niet doen maar ik heb er mij wel mee geamuseerd. In Ferry zien we de ontluikende verliefdheid tussen Ferry en Daan én er worden serieus wat mensen afgeknald. Een avondje goed gespendeerd dus.

En ook hier: een film over marginale criminelen.

Dealer (Jeroen Perceval)

Draaide op het filmfestival (4.3/5 publieksscore) en heb ik toen gezien wonder boven wonder...

Ook dit gaat over marginale criminelen: de 14-jarige Johnny dealt drugs voor een totaal onherkenbare Bart Hollanders en wordt onder de vleugels genomen door een drugsverslaafde acteur (Ben Segers).

Dit is het regiedebuut van acteur Jeroen Perceval en het moet gezegd: er worden slechtere dingen gemaakt in Vlaanderen (zie Rookie). Dit was best een entertainende film - met opnieuw een marginale Veerle Baetens als Johnny's moeder die allerlei mentale problemen heeft waardoor hij in de jeugdzorg belandt.

Cool Abdoul (Jonas Baeckeland)

Het levensverhaal van de Gentse bokser Ismail "Cool" Abdoul en die mens heeft heel wat meegemaakt in zijn leven... Ook hier vinden we de criminelen terug want Abdoul deed wat louche zaakjes in het buitenwippersmilieu en zat een gevangenisstraf uit. 

Deze was eveneens op het filmfestival te zien (toen niet naartoe geweest) en kreeg daar een publieksscore van 4.42/5. Een beetje hoog in mijn ogen, maar het festival gaat dan ook in Gent door, de thuisbasis van Abdoul.

Voor de rest vond ik dit een degelijke gemaakte film met vertolkingen waar weinig op aan te merken was. Ook leuk om Antje De Boeck nog eens terug te zien - die leek wel van de aardbol verdwenen - hoewel ze als Antwerpse wat uit de toon viel in deze uiterst Gentse film.

La civil (Teodora Ana Mihai)

La civil was de openingsfilm van het filmfestival in oktober (weerom: ik ging er toen niet naartoe) en werd beloond met 4.5/5 door het publiek daar. De film kreeg ook de Prix d'Audace in Cannes en won bij de Magritte du cinéma de prijs voor Beste Vlaamse Film. Heel wat adelbrieven dus en het zou mij ten zeerste verwonderen als hij bij de Ensors niet zou winnen want dit was zonder twijfel de beste film uit het rijtje genomineerden.

Maar je kan je wel afvragen hoe Vlaams deze film eigenlijk nog wel is - buiten het geld waarmee hij gemaakt werd: het verhaal speelt zich af in Mexico en er wordt enkel Spaans gesproken door de Mexicaanse acteurs (ok, ok, 't zou een beetje raar zijn als Veerle Baetens daar ineens opduikt). Afgezien daarvan was ik wel helemaal mee met het lijden van een moeder die haar dochter ziet ontvoerd worden door een kartel - daar zijn de criminelen - en wanhopig naar haar op zoek gaat waarbij ze zelf de smerige deals niet vermijdt...

Regisseur Teodora Ana Mihai had zich trouwens bij mij al bewezen met de wondermooie documentaire Waiting for August, die ik in 2014 op het filmfestival zag.

Duimen dus voor La civil.

De Ensors reiken ook tv-prijzen uit en zo is er dus een categorie Beste Serie:

En laat ik ook daar het meeste van gezien hebben... 

Eerst en vooral: Undercover. Seizoen 3 heb ik niet gezien want ik ben gestopt met kijken na de eerste twee afleveringen van het tweede seizoen - moesten ze maar mijn favoriete personage niet gemold hebben... Ik had meteen geen zin meer om voort te kijken, maar wie wil kan altijd nog op VRTnu terecht om de drie seizoenen te bekijken.

F*ck you very very much wordt momenteel uitgezonden op Play4 en ben ik met veel plezier aan het volgen (ja, het zat al op Streamz maar dat telt niet mee voor mij). Winnen gaat dit waarschijnlijk niet doen, maar 't is wel een leuk slaapmutsje op maandagavond. Wat al uitgezonden is, kan je bekijken op GoPlay.

Grond was een plezante serie, maar naar het einde toe stuikte de boel wat ineen voor mij. Het niveau van de eerste aflevering werd verder in de reeks niet meer gehaald. Maar toch een heel verdienstelijke en vermakelijke poging. Je kan de serie nog steeds bekijken op GoPlay, er is zelfs een Frans ondertitelde en Arabisch ondertitelde versie te vinden.

Red light probeerde ik eerst te volgen op NPO, maar ik gaf het op. Toen dit dan op VTM werd uitgezonden, gaf ik het een tweede kans en keek ik de reeks helemaal uit. Maar een echte hoogvlieger vond ik dit niet, ik was gewoon blij toen het er op zat. Er deden nochtans een heleboel goeie acteurs in mee, zowel aan Vlaamse als aan Nederlandse zijde. Dit is enkel nog te bekijken op Streamz, maar dan moet je dus betalen.

Beau séjour 2 vond ik een kleine verrassing, vooral omdat ik het eerste seizoen maar niks vond. Maar de setting verhuizen naar de kust en Gene Bervoets de dooie pier laten uithangen bleek te werken voor mij. Jammer genoeg kan je dit niet meer bekijken op VRTnu.

Van mij mag Beau Séjour 2 dus winnen in deze categorie, maar mijn mening wordt zelden gevolgd bij prijsuitreikingen...

Wat de acteerprijzen betreft, daar gaan de Ensors een beetje de woke-tour op want die worden "genderneutraal". Bij de Magritte du cinéma werd dit ook even aangehaald, maar zij verantwoordden de keuze om dit niet te doen door te zeggen dat je dan dubbel zo veel mensen blij mag maken met een prijs. En daar valt ook iets voor te zeggen...

Beste acteerprestatie in een hoofdrol (film) mag voor mij naar Sverre Rous gaan die als 14-jarig crapuultje in Dealer de pannen van het dak speelde.

Ook Ben Segers liep in die film rond, maar ik heb het niet voor hem en zijn acteerstijl. Nabil Mallat die Ismail Abdoul speelde in Cool Abdoul was niet slecht, maar ik was meer onder de indruk van Sverre.

Dan zijn ook nog Elise Schaap en Frank Lammers genomineerd voor hun acteerwerk in Ferry, maar dat zijn allebei Nederlanders en die moeten geen Vlaamse filmprijs gaan winnen, hoe leuk ik ze ook vond in die film.

Bij de Beste Acteerprestatie in een Ondersteunende Rol (Film) zou ik voor Bart Hollanders gaan die in Dealer compleet onherkenbaar was. Ik moest echt even met mijn ogen knipperen om te zien dat hij het wel was en hij deed het ook geweldig.

Veerle Baetens is in deze categorie ook genomineerd voor haar rol als moeder van Johnny in Dealer, maar ze werkte meer op mijn zenuwen dan wat anders, dus geen prijs van mij. Voor de rest hebben we nog Idries Bensbaho in Cool Abdoul waarin hij de beste maat van Abdoul speelt en Monic Hendrickx in Ferry maar da's weer een Nederlandse...

En dan is er nog Viviane De Muynck die voor Red Sandra genomineerd werd, maar die film heb ik niet gezien.

Bij de Beste acteerprestatie in een Hoofdrol (TV-serie) kies ik voor Gene Bervoets in Beau Séjour 2.

Al was het maar omdat hij bij de opnames nipt aan de dood ontsnapte. Maar hij speelde hier ook heel goed.

Was het niet voor Gene, dan was ik voor Carice Van Houten gegaan (nu spreek ik mezelf tegen, ik weet het) die als de beste een marginale Amsterdamse neerzette in Red light, geholpen door een pruik en een tandprothese. Ik had echt ondertiteling nodig bij haar gewauwel, want ik verstond er niks van. Goeie prestatie.

Frances Lefebure valt dan wat licht uit in F*** you very, very much, hoewel ik haar best kan verdragen in deze serie. En Yassine Ouaich geeft het beste van zichzelf in Grond, maar toch moet ik voor Gene Bervoets gaan.

Natali Broods heb ik (nog) niet bezig gezien in Déjà vu, want dit valt voorlopig enkel op Streamz te bekijken en mag van mij dan ook niet meedoen voor prijzen want niet iedereen (aka ik dus) heeft de kans gekregen om dit te zien. Ik zie Natali trouwens ook niet graag acteren, ik erger mij altijd ergens aan als ik haar bezig zie...

En er is ook nog een prijs voor Beste Acteerprestatie in een Ondersteunende Rol (TV-serie) en daar weet ik niet echt wie te kiezen...

Wie wel al afvallen zijn Els Olaerts en Jonas Geirnaert die allebei in F*** you very, very much zitten. De rol van Els is zo klein (toch in de 4 afleveringen die ik al gezien heb) en Jonas Geirnaert is in mijn ogen niet echt een acteur, die vallen dus al af.

Dan zou ik misschien toch voor Geert Van Rampelberg gaan die in Red light het tegenovergestelde speelt van wat iedereen over hem denkt: een werkelijk enorme klootzak.

Voorts zijn nog Emilie De Roo en Greet Verstraete genomineerd voor Beau Séjour 2 en die deden dat allebei niet slecht als dochters van Gene Bervoets, maar Geert imponeerde meer.

We zullen wel zien zaterdag wie en wat er wint...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten