woensdag 13 januari 2021

Gezien in 2020 : bioscoopfilms

2020 was een raar jaar voor onze bioscopen...

Voor we half maart in lockdown gingen had ik nog maar 3 bioscoopfilms gezien. Zelfs in die periode kwam er dus niet veel soeps meer in de zalen. En toen we in juni terug de zalen in mochten, speelde er zo goed als niets buiten - gelukkig maar - arthousefilms. Ook in die openingsperiode zag ik 3 films en ik mocht mijn twee handjes kussen toen het Filmfestival toch door mocht gaan waardoor mijn totaal echt in de zalen geziene films uitkomt op maar liefst 16. Een week later gingen de cinema's terug op slot.

Ik hield - zoals vorig jaar - een lijst bij met de films die ik in de bioscoop zag, maar dit jaar was het toch een beetje anders: ook films die normaal gezien in de zalen te zien zouden zijn en die ik thuis bekeek, nam ik op in de lijst. Het is maar zo eerlijk. En daardoor heb ik 28 films "in de zalen" gezien.

Mijn dank gaat daarbij uit naar het platform Cinema bij je thuis van Lumière, want daar zag ik enkele van die niet in de zalen geraakte films.

Het wordt deze keer geen top 10, maar een top 8. Namelijk de acht bioscoopfilms die van mij 4 sterren kregen en daardoor het hoogst gequoteerd werden. En natuurlijk is er een volgorde:

1. Ammonite

Hier heb ik het al genoeg over gehad op mijn blog, maar ik blijf er bij: dit was één van de beste films die in 2020 te zien was. Ik zag hem op het Filmfestival en hoop echt van harte dat hij nog een release in de zalen krijgt dit jaar.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

2. Jumbo

Een verlegen vrouw wordt verliefd op een pretparkattractie. Klinkt raar (en is het met momenten ook), maar het is ook een prachtig liefdesverhaal. Én 't is Belgisch.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

3. Be natural: the untold story of Alice Guy-Blaché

Deze documentaire zag ik op het Filmfestival en liet mij kennismaken met een vergeten voorloopster van de moderne cinema. Razend interessant.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

4. Deux

Op deze zat ik te wachten tot hij uitkwam in de cinema. Zo ver kwam het niet, maar ik kon hem op Cinema bij je thuis gelukkig wél zien.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

5. Enfant terrible

Een biopic van de controversiële Duitse regisseur Rainer Werner Fassbinder. Gezien op het Filmfestival en goedgekeurd.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

6. Kajillionaire

Miranda July heeft een heel eigen filmstijl en ook in deze film zie je ver meteen dat hij van haar hand is. Ik zat met mijn ogen te smullen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

7. Die Blechtrommel

Het Filmfestival had een focus op Duitsland en daar horen ook voorstellingen van klassiekers bij. Deze had ik nog niet gezien en had ik al vroeger moeten bekijken.

Mijn bespreking kan je hier lezen (onderaan).

8. 1917

Hét filmevenement van het jaar voor mij (nee, niet Tenet) was deze. Het was mijn eerste bioscoopfilm van het jaar en meteen een hele goeie.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten