woensdag 2 februari 2022

Januari wrap up

Ik dacht dat januari terug een niet-lezen maand was, maar wat blijkt? Ik heb maar liefst 17 dingen gelezen: 5 boeken (toegegeven, niet de dikste exemplaren) en 12 strips. Ik schrok er zelf een beetje van.

Zeven daarvan kregen van mij 4 sterren en daarvan wordt er eentje mijn boek van de maand:

Het voorval - Annie Ernaux

Een van de laatste dingen die ik las in januari en het was bovendien een boek onder de 100 pagina's, maar het kwam helemaal binnen. De verfilming loopt vanaf 2/2 in de zalen en ik ga er één dezer naartoe.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Nog enkele viersterrenboeken:

La vraie vie - Adeline Dieudonné

Was zeker van de januaritopspot tot ik Het voorval las. 

Mijn bespreking kan je hier lezen.

La cantatrice chauve - Eugène Ionesco

Gallimard, 2006 (oorspr. 1950)
190 p. 
Vertaald als: De kale zangeres


Dit absurde toneelstuk is een klassieker uit de moderne Franse literatuur, hoog tijd om het eens te lezen dus. En het stelde absoluut niet teleur. 

Een korte inhoud geven is zo goed als onmogelijk aangezien de dialogen complete nonsens zijn, maar 't is zo goed gebracht dat ik zelfs luidop zitten lachen heb. Een aanrader dus.

Blijkbaar wordt het toneelstuk tot op de dag van vandaag nog gespeeld in Parijs - dat wordt dan ooit een projectje om er eens naar te gaan kijken.

Het tweede toneelstuk in de bundel - La leçon - las ik niet.

Het omgeval - Mikaël Ross


Deze graphic novel kwam eveneens binnen bij mij. Dit is het verhaal van Noel, een jongeman met een mentale beperking, die na de beroerte van zijn moeder terecht komt in een leefgemeenschap.

De strip werd trouwens uitgegeven naar aanleiding van de 150e verjaardag van die leefgemeenschap in Neuerkerode.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Ook een boek dat 3.5/5 kreeg van mij werd besproken op mijn blog:

The women of Troy - Pat Barker

Het vervolg op The silence of the girls. Een interessant boek, maar niet echt vernieuwend meer na het eerste.

Mijn bespreking kan je hier lezen.
Alles wat ik las in januari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten