zondag 6 oktober 2019

September wrap up


Vorig jaar had ik in september - na het Stephen King bingelezen in augustus - een leesdipje.

Niet dit jaar, want ik las afgelopen maand maar liefst 4 boeken en 10 strips. En hoewel de meesten 4 sterren (meer dan goed) of er 3 (ok, maar niet meer) kregen, was er ook een stinkerdje van 2 sterren.

Mijn boek van de maand:

Frankusstein - Jeanette Winterson

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Dit dubbel verhaal van Mary Shelley en de 200 jaar later levende Ry Shelley zat ingenieus in elkaar, is een echte aanrader en kreeg van mij 4 sterren.

Nog 4 sterren:

The testaments - Margaret Atwood

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Deze las heel vlot, was boeiend tot het eind, maar is toch geen The handmaid's tale...

Dan werd er ook nog een boek besproken dat 3.5 sterren kreeg:

Ghost wall - Sarah Moss

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Enkele viersterrenstrips die ik las:

Dark Xena (Xena Warrior Princess) - John Layman

Dynamite, 2008
144 p.
Niet vertaald

Ik heb doorheen de jaren de comics over Xena verzameld en dit is er een die ik een aantal jaar geleden kocht, maar ik kwam er niet aan toe om het te lezen.

Groot pluspunt is het feit dat we hier niet voor de zoveelste keer de eerste ontmoeting tussen Xena en Gabrielle krijgen (die plot ben ik een beetje beu ondertussen), maar eerder een soort vervolg op het einde van de reeks.

Gabrielle heeft Xena teruggebracht van de dood (ok, zware spoiler, maar de serie stopte al in 2001), maar ze heeft niet meteen gekregen wat ze wou want Xena is alles vergeten, behalve de dagen dat ze dood en verderf zaaide...

Een aangename terugkeer naar de serie die zowat het meest heeft betekend in mijn leven.

De Imperator Express (Ythaq, 15) - Christophe Arleston / Adrien Floch
Fessolgio, de onverbiddelijke (Sangre, 2) - Christophe Arleston / Adrien Floch

Twee strips van dezelfde makers, maar twee heel verschillende dingen.

Ythaq is een serie die ik al lang lees en waar we de belevenissen van Graniet volgen die op een planeet gestrand zit waar ze van af wil. Dit 15de deel was er weer boenk op, na enkele vorige albums die wat minder waren.

Sangre volgt dan weer het gelijknamige weesmeisje dat op wraak belust is en in dit tweede deel trekt ze naar een stad die zwelgt in schoonheid om vreemde geesten tevreden te stellen. Ze is er op zoek naar de meest gerenommeerde kunstenaar om hem naar de andere wereld te helpen in haar zoektocht naar wraak.

Twee keer dezelfde tekenstijl, maar twee keer een boeiend verhaal dat twee keer 4 sterren verdiende.

Van deze hoogtepunten gaan we naar het leesdieptepunt van september:

Het heilzame vuur (Aria, 39) - Michel Weyland

Van een reeks gesproken die al 5 albums geleden had moeten stoppen: Aria is er zo eentje.

Voortbouwend op het vorig album heeft Aria last van waanvoorstellingen. Ze besluit zich te beschermen met een amulet - die het eigenlijk nog erger maakt - terwijl haar zoon een heler raadpleegt die zijn moeder moet kunnen helpen.

Saai bij saai en dus beloond met 2 sterren.

Alles wat ik las in september..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten