zondag 30 juni 2019

Juni wrap up


In juni werd er weer volop gelezen. Op de teller staan 14 items: 5 boeken en 9 strips.

De boeken die ik las waren geen dunne exemplaren, maar "volwaardige" boeken. En primeur: ik las zowaar 2 non-fictieboeken de afgelopen maand.

Uit deze 14 kan ik ook een boek van de maand halen:

Een leeuw in huis - Abigail Tucker

Kosmos, 2018
256 p.
Vertaald uit het Engels: The lion in the living room

De ondertitel van dit boek zegt eigenlijk alles: "Hoe katten ons inpalmen en onze wereld overnemen".

Abigail Tucker is de wereld rond getrokken en heeft allerlei onderzoeksinstituten bezocht om uit te vogelen waar onze fascinatie met katten vandaan komt. Hoe deze beesten zich in onze huizen gewurmd hebben en er ook mochten blijven.

Want objectief gezien brengen ze weinig voordeel: ze zijn belabberde muizen- en rattenvangers en zijn in staat om hele ecosystemen te ontwrichten waar ze door de mens (!) geïntroduceerd worden.

Ze begint in de oertijd bij de eerste sedentaire mensen en werkt zich zo naar onze huidige tijd met ontelbare kattenfilmpjes op het internet.

Een heel interessant boek en vier sterren.

Een 3.5 sterrenboek dat op mijn blog besproken werd:

De Weense sigarenboer - Robert Seethaler

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Er was ook een stinkerd van 2.5 sterren bij de afgelopen maand en dat boek werd eveneens besproken op de blog:

Gouden kooi - Camilla Läckberg

Mijn bespreking kan je hier vinden.

Bij de strips had ik meer geluk, 3 van de 9 strips kregen van mij 4 sterren. Geen directe uitschieter hier, maar gewoon degelijk leesvoer.

De Arabier van de toekomst, 4 : 1987-1992 - Riad Sattouf

De Geus, 2018
280 p.
Vertaald uit het Frans: L'arabe du futur 4

We krijgen nog steeds meer van hetzelfde: Riads vader blijft de onverbeterlijke leugenaar en dromer die zijn gezin in de afgrond stort.

Ik vraag mij echt af waar dat gaat eindigen...

Lieve groeten uit Machy (Een stukje spinazietaart, 1) - Philippe Pelaez en Javier Sanchez Casado

Casterman, 2019
48 p.
Vertaald uit het Frans: Bons baisers de Machy

Marie-Madeleine Madac-Miremont probeert het hoofd boven water te houden. Ze heeft een hele troep kinderen te onderhouden (maar liefst 8!!) en doet dat door spinazietaarten te verkopen op de lokale markt.

Dan komt er op een dag een pakje met een vreemd kruid toe op haar adres en ze gaat dit verwerken in haar taarten. Mensen zijn er gek op, maar de rechtmatige eigenaren van het kruid dagen op een bepaalde dag op en hun wraak zal niet mals zijn...

Een degelijke strip met heel wat humor, ik kijk al uit naar het vervolg.

Revenge! (Shi, 3)  - Zidrou en José Homs

Dargaud, 2019
56 p.
Vertaald uit het Frans: Revenge!

Dit blijft echt één van de beste stripreeksen van de laatste jaren.

Met als achtergrond het Victoriaanse Engeland, weten Zidrou en Homs (kinderen tekenen is jammer genoeg niet meteen zijn forte, de rest wel) een origineel verhaal te scheppen met twee uitgestoten vrouwen in de hoofdrol.

Op naar deel 4!

Alles wat ik las in juni.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten