zondag 4 oktober 2020

September wrap up

September viel lichtjes tegen wat lezen betreft: ik las 3 boeken en 4 strips en buiten mijn boek van de maand - dat 4,5 sterren kreeg - kreeg alles de wat lauwe quotering van 3 sterren.

Ok, dat wil dus zeggen dat ik geen echt slecht boek gelezen heb, maar er viel niet veel te juichen.

Het enige waar bij gejuicht werd, wordt dus ook meteen mijn boek van de maand:

A thousand ships - Natalie Haynes

Ik schreef het al: dit was het boek dat The silence of the girls beloofde te zijn, maar niet was. Je kan mijn bespreking hier lezen.

En voor wie het zou interesseren, het boek won jammer genoeg niet de Women's Prize, dat werd het door mij wat minder bejubelde Hamnet.

Ik las nog 2 boeken die drie sterren kregen:

Dorst - Amélie Nothomb

Xander, 2020
173 p.
Vertaald uit het Frans: Soif


In Dorst beschrijft Amélie Nothomb de laatste uren van Jezus, voor hij aan het kruis genageld wordt. Hij stelt zich vragen bij zijn leven en de keuzes die hij gemaakt heeft.

Goed geschreven, daar is geen twijfel over, maar het bleef niet hangen bij mij.

The Mars Room - Rachel Kuschner

Jonathan Cape, 2018
340 p.
Vertaald als: Club Mars

Het lieflijke roze op de cover doet misschien een ander soort verhaal vermoeden, maar dit boek wil het Amerikaanse gevangeniswezen aan de kaak stellen, gezien door de ogen van Romy Hall, die twee maal levenslang plus zes jaar uitzit.

Genomineerd voor de Man Booker in 2018 en gekozen als eerste leesgroepboek van het nieuwe leesjaar, dacht ik dat ik een topper te pakken had. Niets was minder waar: ik heb mezelf moeten verplichten om het uit te lezen tegen de bespreking en grote stukken van het verhaal leken gewoon uit mijn geheugen te verdwijnen zodat ik soms gewoon niet meer wist wie iemand was en wat die juist gedaan had tot dan toe.

Nee, dit was het niet meteen. Toch nog drie sterren omdat het degelijk geschreven was. Maar er was redelijk wat consensus op de bespreking: niemand vond dit boek geweldig.

Alles wat ik las in september.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten