vrijdag 2 november 2018

Oktober favorites


Het zal wel niemand verwonderen dat mijn grootste favoriet de afgelopen maand het filmfestival in Gent was.

Op 10 dagen tijd zag ik maar liefst 17 films en slechts eentje daarvan was een absolute miskleun.

Een geslaagd filmfestival, al zeg ik het zelf.

Mijn absolute favorieten waren McKellen: playing the part, een documentaire over sir Ian McKellen, en The favourite, de nieuwste film van Yorgos Lanthimos met prachtprestaties van Rachel Weisz, Emma Stone en Olivia Coleman.

Mijn bespreking van McKellen: playing the part vind je hier.
Mijn bespreking van The favourite hier.

Andere favorieten (klikken op de titel en je gaat naar mijn bespreking): Girl, The miseducation of Cameron Post, Becoming Astrid, Shoplifters, The kindergarten teacher, Les fauves en Das schweigende Klassenzimmer. Deze kregen allemaal 4 sterren van mij en zijn zeker aanraders.

9 van de 17 films kregen een score van 4 of hoger op 5 sterren. Ik blijf het zeggen: het was een succesvol filmfestival voor mij dit jaar!

Daarnaast ging ik nog één keer "normaal" naar de bioscoop en dat de dag voor ik aan mijn filmfestival begon. Ik zag Rafiki en gaf ook die film 4 sterren.

Een overzichtje van alles wat ik zag van films in oktober:

Maar ook gewoon op tv zag ik serieus goeie dingen.

Misschien val ik in herhaling, maar Killing Eve op de BBC heeft zich al verzekerd van een héél hoge plek in mijn favorietenlijst van 2018.

Nog 1 aflevering te gaan morgen en dan zit deze schitterende reeks er op voor mij. Maar er komt een tweede seizoen en de rest van de mensheid kan dit binnenkort bekijken op NPO!

Op Canvas vertonen ze het tweede seizoen van The handmaid's tale sinds de allerlaatste dag van oktober. Ik zag de eerste twee afleveringen en het was er weer boenk op. (De eerste aflevering iets meer dan de tweede).

Er is dus nog wat moois om naar uit te kijken.

En op Netflix was het ook raak: ik ben eindelijk gezwicht voor The good place, een komische serie met afleveringen van een twintigtal minuten. Hier komt Eleanor (een geniale Kristen Bell) terecht in het hiernamaals, maar eigenlijk zit ze verkeerd. Ze is beland in "the good place", enkel geschikt voor uiterst goede mensen, maar zij was een ongelofelijke bitch tijdens haar leven en hoort daar dus helemaal niet thuis... Hilariteit volgt.

Ik zag het volledige eerste seizoen (13 afleveringen) en al ongeveer de helft van het tweede seizoen (12 afleveringen). De afleveringen van het derde seizoen (ook 13 afleveringen) worden slechts 1 per week gelost op Netflix en ik wil dit een beetje uitrekken om zo lang mogelijk te kunnen genieten.

Een dikke aanrader dit!

Op kousenvlak heb ik een beetje zotjes gedaan... Happy Socks bracht een speciale collectie uit met hun kattenkousen (waar ik er al 3 paar van had) en die moest ik natuurlijk in huis halen.

Elk excuus is goed voor meneer om op de foto te staan...
Naast het doosje met de 4 paar special edition kousen, kocht ik ook nog de zwarte versie (had ik al, tegen het verslijten) en de grijze versie (ook nieuw én mijn favoriet tot nu toe).

Dan rest enkel nog mijn book haul:

Tijdens mijn omzwervingen door Gent gedurende het filmfestival, sprong ik ook eventjes binnen in een paar boekhandels. Gwendy's button box van Stephen King en Richard Chizmar is al eventjes uit in Amerika, maar vond ik nu pas hier. Ook een nieuwe Margaret Atwood, Cat's eye, werd aan mijn collectie toegevoegd.

Er belandden ook nog enkele trades in mijn brievenbus en bij Monstress 3 was ik gewoon kwaad op mezelf: ik had de Duitse versie besteld in plaats van de Engelse! Nu zou dat niet zo'n ramp zijn, maar het formaat is kleiner dan die van de Engelse en past dus niet bij de rest... Dit werd gemeld aan Amazon.de en ik kreeg mijn geld terug en mocht ook het boek houden. Met dat laatste ben ik dus niets he.
The wicked and the divine zit ondertussen ook al aan zijn zevende volume. Nu nog tijd vinden om die te lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten