dinsdag 27 november 2018

Tegenwoordig heet iedereen Sorry - Bart Moeyaert


Em. Querido, 2018
128 p.

In Tegenwoordig heet iedereen Sorry maken we kennis met de twaalfjarige Bianca, volgens haar moeder een "meisje met een gebruiksaanwijzing, meestal in een taal die je niet begrijpt". Bianca's ouders zijn gescheiden en ze "doet moeilijk", althans volgens haar moeder, haar vader en "zijn Cruz". Haar vader wil haar zelfs niet meer elk weekend in huis omdat ze zo vervelend doet.

Maar wat wil je? Buiten het feit dat haar ouders gescheiden zijn, leeft ze ook nog eens in de schaduw van haar jongere broer Alan die een hartafwijking heeft en dat feit sluw uitspeelt naar hun moeder toe...

Dan komt op een dag het vriendje van Alan spelen en hij brengt zijn moeder mee. Die blijkt de bekende soapactrice Billie King te zijn, een idool van Bianca. Maar Bianca doet afstandelijk en laat zich niet zien, wat haar moeder irriteert.

Het hele verhaal speelt zich af op een warme zomernamiddag in Bianca's tuin, terwijl ze op haar vader wacht die "in de loop van de namiddag" haar zal komen halen. Er gebeurt niet veel bijzonders, maar Bianca's hoofd blijft malen...

Oh wat kon ik mij herkennen in dat ietwat vreemd bekeken meisje, dat door haar omgeving niet begrepen wordt. Het was net alsof Bart Moeyaert in mijn eigen twaalfjarige hoofd zat: ergens mee zitten, dat niet kunnen uitdrukken, je willen afzetten tegen de wereld maar dat dan maar door stilte doen. Die mens kan schrijven en situaties en mensen trefraak typeren.

Er zijn mensen die Bianca veel te "volwassen" vinden, maar ik vond haar beschrijving net goed. Niet meer of minder. De kleine Evelyne was ook zo.

Niet dat mijn ouders gescheiden zijn of dat ik een broer met een hartkwaal heb (tweemaal nee), maar het algemene gevoel van niet aanvaard of begrepen te worden door je directe omgeving ken ik maar al te goed. En ik begrijp dan ook wat Bianca doet, tot zelfs zichzelf een andere naam geven als ze zich door haar moeder geforceerd aan actrice Billie King moet voorstellen.

Weerom een klein meesterwerk van de hand van Bart Moeyaert, ik kan het alleen maar aanraden.

Vier sterren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten