dinsdag 16 oktober 2018

Filmfestival - dag 6


Gisteren zag ik twee prijsbeesten van het afgelopen filmfestival in Cannes.

Namelijk de winnaar van de Gouden Palm (het grootste prijsbeest daar) en de winnaar van de sectie Un certain regard (voor films die wat uit de band springen).

Shoplifters (Manbiki kazoku) (2018) - 4/5

Een nieuwe film van Hirokazu Kore-eda is altijd een belevenis, althans bij mij toch. En als ze die op het filmfestival spelen, dan moet ik daar gewoon naartoe...

Deze won de Gouden Palm in Cannes en met recht: dit is een hartverscheurend mooi verhaal over een ongewone familie die zichzelf - onder andere - in leven houdt met winkeldiefstal. Ze wonen met z'n vijven bij omaatje in (voor de wet woont ze er alleen) en wanneer vader Osamu op een avond een klein meisje moederziel alleen en rillend van de kou op een balkon ziet zitten, neemt hij haar mee naar huis. De kleine Yuki heeft geen al te leuke thuis en de familie besluit om haar bij zich te houden en herdopen haar tot Lin.

Er breken gelukkige tijden aan voor de kleine meid, maar niet alles in de familie is wat het lijkt...

Kore-eda doet het weer: het leven van een familie schetsen waar je helemaal in kan opgaan, zelfs al zijn de mensen die hij portretteert niet altijd even zuiver op de graat.



Een schitterende toevoeging aan wat al een prachtig filmoeuvre is.
Vanaf 12 december bij ons in de bioscoop te zien.

Gräns (2018) - 3.5/5

Deze won dus de Un certain regard prijs afgelopen festival in Cannes.

En 't is een specialleke: Tina werkt als douanebeambte en hoewel ze er wat vreemd uit ziet, heeft ze het respect van haar collega's. Ze kan als geen ander smokkelaars en criminelen van tussen de massa uit snuffelen. Letterlijk.

Op een dag haalt ze zo Vore aan de kant, een man die een vreemde uitwerking op haar heeft, vooral omdat hij er net zo uitziet als zij (wat haar altijd als een "chromosoomdefect" werd uitgelegd). Hierdoor begint ze zich vragen te stellen: wie is zij? Of wat?

Vore zal haar helpen bij deze reis naar zelfontdekking en die is sprookjesachtiger dan je zou denken.

Maar er zit ook nog een thrillerelementje in deze film. Tina helpt de lokale politie in het arresteren van een pedofiel. En ook dat heeft gevolgen voor de rest van het verhaal...

Deze Zweedse film, naar een kortverhaal van John Ajvide Lindqvist (die ook de roman schreef waarop Let the right one in werd gebaseerd), is een modern sprookje met wat thrillerelementen er in vermengd. En dat werkt wonderwel.



Hiervoor vind ik geen releasedatum, wat vreemd is want de film was Nederlands ondertiteld.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten