zaterdag 31 oktober 2015

Oktober wrap-up


De Goodreadsteller eindigde voor oktober op 16 (of is het 22? Daar kom ik zo dadelijk aan toe). Die 16 bestonden uit 4 boeken en 12 strips.

Geen enkel werk kreeg deze maand 5 sterren, maar er was er wel eentje dat de gevreesde 1-ster beoordeling binnenhaalde en die knoeiboel mag het blogbericht afsluiten.

De hoogste notering is deze maand voor het laatste boek dat ik las:

American born Chinese - Gene Luen Yang

Drie verhalen lopen door elkaar: de apenkoning die niet liever wil dan in de hemel bij de andere goden te zijn, Jin Wang die er op school wil bijhoren maar als Aziaat in Amerika enkel maar opvalt door zijn uiterlijk en Danny die met lede ogen moet toezien hoe zijn neef Chin-Kee niet stereotieper Chinees kan zijn...
Op het eerste gezicht lijken de verhalen niets met elkaar gemeen te hebben, maar op het einde komen ze netjes samen.

Deze graphic novel las ik in één ruk uit om dan meteen te beginnen aan een tweede leesbeurt. Boek van de maand!

Nog moois dat ik gelezen heb:

Scott Pilgrim - Bryan Lee O'Malley

In een nogal naïeve tekenstijl wordt hier het verhaal van überloser Scott Pilgrim verteld, die geen job kan houden, geen opleiding heeft en wonder boven wonder verliefd wordt op Ramona Flowers.

Om haar hand te winnen moet hij wel eerst haar 7 "evil exes" verslaan en daar gaan deze 6 deeltjes (1 van de exes is een Japanse tweeling en komt hem samen uitdagen) over...
Grappig, bizar en met veel elementen uit videogames is dit zeker de moeite van het lezen waard.

Deze afgesloten reeks werd in 2010 verfilmd als Scott Pilgrim vs. the world.



Die had ik al gezien en het blijft een aanrader. Zeer getrouw naar de strip verfilmd, behalve het einde want deel 6 was toen nog niet uit. Blijkbaar gaf Bryan Lee O'Malley wel zijn goedkeuring voor hoe ze de film wilden laten eindigen.

Ellendige avonturen #1-9 - Lemony Snicket

Deze drie boeken zijn de reden waarom ik 16 of 22 boeken las in oktober...
Elk boek verzamelt namelijk 3 van de Ellendige avonturen in 1 band, vandaar dat ik hier eigenlijk 9 boeken las in plaats van 3.

De reeks was ook een beetje een persoonlijke leesopdracht tijdens het filmfestival: 11 dagen filmfestival en 11 Ellendige avonturen-boeken in het Nederlands (de laatste 2 werden nog niet vertaald en het ziet er niet naar uit dat dat ooit zal gebeuren), ik was dus van plan om er 1 per dag uit te lezen.
Maar... de boeken worden wat dikker naarmate de verhalen vorderen (van 100 pagina's in boek 1 naar 200 pagina's in boek 9) en de vermoeidheid sloeg ook meer toe naarmate het filmfestival vorderde. Op de laatste dag had ik 8.5 boeken uitgelezen en over de laatste helft van het 9de boek deed ik nog een week. Dat was dan ook het minst leuke boek uit de reeks, boek 1-8 kregen van mij 4 sterren, het 9de boek nog 3. Nu nog tijd vinden om boek 10 en 11 uit te lezen...

En ook hier kan ik een film aanraden, want de eerste 3 boeken werden in 2004 verfilmd als Lemony Snicket's a series of unfortunate events:



En als afsluiter nog het aller-, allerslechtste dat ik in oktober - en bij uitbreiding 2015, daar gaat niets meer over, dat weet ik nu al - las:

De witte duif - Santa Montefiore

Santa Montefiore is een auteur waar ik nog nooit iets van las en als ik op dit onding moet afgaan, ga ik er ook NOOIT nog iets van lezen... Haar boeken worden gretig gelezen door bejaarde dametjes en oerromantische zieltjes (ik ben geen van beide) en die zijn er helemaal van in de wolken, ik dus niet.

Omdat ik een boek nodig had dat zich afspeelde rond Kerst voor de De Slegte Reading Challenge, nam ik deze dan maar mee: 123 pagina's en het speelt zich inderdaad af in de dagen voor Kerstdag. Lekker makkelijk. Dacht ik.
Ik deed verdorie bijna 20 dagen over deze bundel papier, gewoon omdat ik er tegenop zag om verder te lezen... Rotslecht geschreven, compleet ongeloofwaardig en gewoonweg belachelijk, dat is dit stukje lectuur, niet meer en niet minder. Hou u er héél ver van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten