donderdag 22 oktober 2015

Filmfestival: dag 8


Ha, de geur van popcorn, chips en nacho's, het hoort er gewoon bij als je in Kinepolis naar een film gaat.

En voor wie nu zou beginnen zagen dat dat niet nodig is om tijdens een film te zitten boeffen als een een zot: er zijn nog andere bioscopen waar dit niet gedaan wordt, je moet jezelf niet blootstellen aan dingen die je ergeren als je ze kan vermijden...

Anyway, gisteren zat ik twee keer in Kinepolis voor een film en dan word ik telkens door deze geur verwelkomd. Het is net als binnenstappen in een kerk: de kalmerende - voor mij dan toch - geur van kaarsvet en wierook begroet je dan evenzeer.

Moeilijk wordt het echter als er andere geurtjes komen tussen geslopen, zoals gisteren, toen bij de eerste film een stinkbom van sigaretten en koffie naast mij kwam zitten. Dat is zowat de meest onaangename geur bij een mens (naast full blown lichaamsgeur) die je kan hebben en als dan - zoals ik vermoed - ook nog iemand achter jou zijn schoenen uittrekt, is de geurhinder compleet. Probeer dan maar eens van je film te genieten...

Gelukkig was de stankhinder bij de tweede film minder aanwezig, maar toen zat het vol met bommaatjes die bommaparfums verspreidden en dat kan ook serieus hinderlijk zijn...

Maar genoeg over stank en geuren, film wilden we zien!

Louder than bombs (17.30u, Kinepolis) 3.5/5



De enige film dit jaar met Isabelle Huppert, daar moest ik dus heen. Ze speelt hier een oorlogsfotografe die haar job boven haar gezin stelt en er einde aan maakt als ze niet meer naar oorlogsgebied kan vertrekken.

Voor de duidelijkheid: ze speelt niet de hoofdrol in de film, die gaat over de achterblijvers, haar man en twee zonen die zich hun vrouw/moeder elk op hun eigen manier herinneren en met hun verlies omgaan.

Toen ik de aankondiging van de film in de programmabrochure zag, wou ik de film eerst niet zien (ik wist toen nog niet dat madame Huppert meedeed) omdat ze er een foto van Jesse Eisenberg voor gebruikten. Die gast kan ik sinds The social network niet meer zien, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hij in het ware leven een even grote etter is als hij in die film neerzet...

Maar een mens moet zich soms over haar walging heen zetten en ik ben eigenlijk blij dat ik de film gezien heb. Het is een mooi portret geworden van een vader en zijn zonen en Isabelle Huppert speelt - hoewel enkel in flashbacks en droomscènes te zien - de pannen van het dak.

Jammer genoeg is voor deze film (nog) geen releasedatum bij ons voorhanden.

A royal night out (20.00u, Kinepolis) 4/5



Stel je voor: de toekomstige koningin Elisabeth II van Engeland die op de avond dat WOII eindigt met haar zus Margaret door Londen trekt tussen de fuivende en feestvierende menigte.

Blijkbaar is deze film gebaseerd op ware feiten en hebben de prinsessen echt op VE Day in Londen rondgelopen. Of het allemaal zo gegaan is als in de film getoond wordt, is natuurlijk iets anders...

Maar het is een leuke prent geworden, met heel wat humor en twee prinsessen die met wijdopen ogen naar het gewone volk staan te staren. Ook grappig was dat Bel Powley, die hier prinses Margaret speelt, eveneens te zien was als Minnie in The diary of a teenage girl, waar ze vlotjes in haar blote flikker rondhopste.

A royal night out is in de zalen te zien vanaf 23/12, en het is inderdaad een ideale film voor Kerst...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten