zondag 25 oktober 2015

Filmfestival: dag 11


Oef. Eindelijk. 't Werd tijd...

Allemaal gedachtes die in mijn hoofd rondtolden want 23 films op 11 dagen bekijken is behoorlijk zwaar en we worden er ook niet jonger op.

Ga ik dit volgend jaar terug doen? Reken maar van yes want naast de vermoeidheid die onvermijdelijk toeslaat, ervaar en doe ik juist wat ik het liefste doe: film kijken op het grote scherm. En niet alleen films die binnenkort in de zalen zullen komen (hoewel het altijd leuk is om te kunnen zeggen dat je 'm al gezien hebt vóór al de rest), maar ook rariteiten, klassiekers, stinkers en leuke dingen die je daarna nooit meer tegenkomt.

En dit jaar was het gelukkig niet anders.

De laatste twee films op het programma:

45 years (10.00u, Kinepolis) 4.5/5



We have a winner, ladies and gentlemen!

Ik moest tot de allerlaatste dag van mijn filmmarathon wachten om dé film van het festival te vinden. En dan zat ik voor de vertoning nog te zeggen dat het maar een slap jaar was dit jaar, dat er geen enkele film echt uitsprong waarvan ik kon zeggen "dát is 'm!".

Maar toen moest ik 45 years nog zien en dit portret van een koppel dat hun 45-jarig huwelijk gaat vieren, kon niet beter zijn. Door ontdekkingen over haar man Geoff in de week die leidt naar hun feest, begint Kate zich allerlei vragen te stellen over hun huwelijk en hun leven samen.

Prachtig geacteerd ('t was dan ook Charlotte Rampling) en diep beïndrukkend. Dé film van het festival was hiermee voor mij een feit.

Iedereen naar de bioscoop vanaf 25/11!

Carol (14.30u, Kinepolis) 4/5



Bij deze film had ik gemengde verwachtingen: hij is gebaseerd op een boek dat ik na een 100-tal bladzijden opzij gooide omdat het me niet kon boeien, maar Cate Blanchett speelt de Carol uit de titel en zij heeft me zo goed als nog nooit teleurgesteld (ja, ik vond haar zelfs over the top goed in de laatste farce van Indiana Jones). Ik was dus benieuwd.

Het is een visueel heel mooie film geworden, met prachtige decors en kostuums en ook Cate geeft het beste van zichzelf als de rijke Carol die zichzelf in het leven van de meer timide winkelbediende Therese wurmt.

Het tempo ligt misschien wat laag, maar dat ligt ook aan de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt, gestoord heeft het mij geenszins.

Een aanrader zou ik zeggen, vanaf 13/01 in de zalen.

En zo sloot ik - met een goeie kijkdag - mijn festivalavonturen van dit jaar af. Wanneer valt het Filmfestival volgend jaar?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten