vrijdag 19 mei 2023

Quentin over Tarantino - Amazing Améziane

 
Sherpa, 2023
239 p.
Vertaald uit het Frans: Quentin par Tarantino


Amazing Améziane is een Franse stripmaker die ook al een lijvige strip over Martin Scorsese maakte - jammer genoeg nog niet naar het Nederlands vertaald. Zijn tweede uitstapje in filmland gaat over Quentin Tarantino en hij laat hier de regisseur zichzelf interviewen.

Voor alle duidelijkheid: Améziane heeft nooit met Tarantino gesproken, hij haalde het meeste uit interviews en voegde hier en daar wat dichterlijke vrijheid toe.

Onderverdeeld in hoofdstukken gaan we om te beginnen kort over de jeugd van Tarantino waarin hij als blanke jongen in een zwarte buurt opgroeit en daar onvermijdelijk beïnvloed wordt door de zwarte popcultuur. Daarna wordt zijn oeuvre van tot nu toe 9 films overlopen. Er worden ook een paar projecten aangehaald die nooit van de grond geraakt zijn en dingen die hij nog in petto zou kunnen hebben.

In de strip drukt hij meermaals de wens uit om na zijn regisseurscarrière boeken te gaan schrijven en er komen enkele romanontwerpen voorbij die ongetwijfeld succes zouden hebben. De man heeft trouwens al 2 boeken uit: in 2021 verscheen de romanversie van Once upon a time in... Hollywood waarin hij meer neerschrijft dan wat er in de film zit want Tarantino werkt zijn personages altijd helemaal uit met gedetailleerde achtergronden die je niet op het scherm ziet. En dit jaar verscheen ook nog Filmspeculatie, een aantal essays dat hij schreef over cinema in de jaren '70 - die staat ook nog op mijn te lezen lijstje.

Allemaal razend interessant in een tekenstijl die zich aanpast aan het onderwerp waar het op dat moment over gaat. Ongetwijfeld herkennen kenners van Amerikaanse strips de stijlen, maar daarvoor ken ik er zelf te weinig van, ik zie gewoon de verschillen. Eén plaat was wel helemaal herkenbaar omdat die geïnspireerd werd door Frank Miller van de Sin city strips - Tarantino filmde trouwens een scène van de eerste Sin city-film voor zijn maatje Robert Rodriguez, volgens de strip tegen zijn zin.

Bij het lezen wil je meteen weer alle films van Tarantino bekijken en gelukkig heb ik er een heel pak van in mijn kast staan, zelfs de speciallekes. Inglourious basterds kon ik in eerste instantie niet terugvinden en een klopjacht van een aantal uur volgde die rond middernacht eindigde toen ik hem eindelijk gevonden had... Nu moet je niet denken dat het hier zo'n rommeltje is, maar mijn plaatsingssysteem is nogal speciaal, zo speciaal dat ik zelf niet meteen dingen kan terugvinden- oeps.

Anyway, deze strip is meer dan de moeite waard om eens open te slaan, zowel voor Tarantinofans die zullen smullen van de herkenbaarheid als voor nieuwelingen die wel eens willen weten wat nu juist de deal is met die rare kwiet.

4 sterren, meer dan verdiend.

Als uitsmijter nog even dit fragmentje van op de achterflap, ik vond het zelf heel grappig:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten