vrijdag 1 september 2023

Augustus wrap up

Ondanks het feit dat ik vanaf half augustus verlof had, heb ik echt veel minder papier verzet dan gedacht of gewenst: ik kom aan 7 items - 4 boeken en 3 strips.

Drie daarvan kregen van mij 4 sterren, twee 3.5 sterren en twee 3 sterren. 

Mijn boek van de maand is het laatste dat ik uitlas:
Agatha Christie : a very elusive woman - Lucy Worsley
Hodder & Stoughton, 2022
414 p.
Niet vertaald

Tijdens mijn leesproject van augustus - deze keer geen Stephen King reading month maar Augusta Christie waarin ik enkel werk van, over en geïnspireerd door Agatha Christie ging lezen -  mocht een biografie van de Queen of Crime zeker niet ontbreken.

Dat dit boek bovendien geschreven werd door Lucy Worsley - die leuke historica van tal van BBC-programma's waarbij ze zelf dikwijls verkleedkleren aantrekt - was een dikke plus. Het boek werd december vorig jaar gekocht met het oog op deze leesmaand en werd gedurende de hele maand augustus tussen de andere boeken door gelezen.

Best ook, want er worden wel heel veel spoilers over de boeken van Agatha Christie gegeven en ik was van plan om enkele van die boeken te lezen.

Zo'n 70 pagina's van de 356 (dat is zonder de nota's en index achteraan) worden gewijd aan de notoire 11-daagse verdwijning van Agatha in december 1926. Deze verdwijning wordt altijd afgedaan als een reuzegroot mysterie waarbij niemand ooit geweten heeft waar ze dan juist zat en wat ook heel wat fictie, zowel in romanvorm als op film (zelfs een aflevering van Doctor Who), genereerde achteraf.

Lucy Worsley doet hier compleet uit de doeken hoe het juist zat en ze geeft ook aan dat Agatha zelf nooit een mysterie gemaakt heeft van waarom ze toen eventjes verdween. Het was alleen niet zo interessant voor de pers en de fans om hier rekening mee te houden...

Agatha Christie blijkt een formidabele persoonlijkheid te zijn, geboren in 1890 in het Victoriaanse Engeland, die twee wereldoorlogen meemaakte wat haar en haar generatie uiteraard enorm hard beïnvloed heeft en die twee echtgenoten in haar leven liet. Dat ze tijdens WOI in een ziekenhuis apotheek werkte, maakt bovendien dat ze kennis had van vergif, iets wat ze kwistig in haar romans verwerkte - dood door vergif is gewoon haar favoriete moordwapen.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met het leven van deze auteur. De kritiek dat je niets nieuws leert uit deze biografie, kan ik dus niet onderschrijven. Ik vond het een razend interessant boek waarbij ik zéker nieuwe dingen geleerd heb en Worsley heeft daarnaast een heel karakteristieke manier van schrijven, ik hoorde het haar gewoon vertellen. Dubbel genieten dus.

Nog vier sterren:

Hild : de vrouwen van de Nibelungen - Veerle Hildebrandt

Oogachtend, 2023
148 p.


De ondertitel van deze strip verklapt al waar dit over gaat: de vrouwen uit de Nibelungensaga (Kriemhild en Brunhild) krijgen hier hun eigen verhaal. En nee, er wordt geen feministische draai aan gegeven, hier wordt gewoon hun verhaal verteld dat zich normaal gezien op de achtergrond afspeelt en waar dus geen aandacht aan geschonken wordt.

Een aanrader.

Meisjes van Medusa  - Frederik Hautain / Lode Peeters

Standaard Uitgeverij, 2023
200 p.


Ook deze strip kreeg van mij vier sterren, maar als ik er aan terugdenk, weet ik eigenlijk niet meer zo goed waar hij over gaat. Ok, er is een cultus rond Medusa waar vrouwen samenleven, maar veel meer kan ik er niet over vertellen.

't Zal de euforie van het moment geweest zijn...

Boeken met 3.5 sterren:

Het kromme huis - Agatha Christie

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Learned by heart - Emma Donoghue

Geen Agatha Christie boek maar ik moest dit er absoluut tussen nemen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Een boek met drie sterren:

De moord op Roger Ackroyd - Agatha Christie

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Alles wat ik las in augustus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten