dinsdag 17 oktober 2023

Filmfestival - dag 6

De tweede week filmfest werd ingezet met 2 films:

En jammer genoeg moet ik zeggen dat het mijn minste festivaldag was tot nu toe.

Beginnen deed ik met Astrakan, een Franse film.

Samuel zit in de pleegzorg en hoort van zijn pleegouders niet anders dan dat hij een lastpak, vervelend en raar is, maar dat ze het geld nodig hebben dat zijn opvang inhoudt. Dit wordt recht in zijn gezicht gezegd, maar ook als ze denken dat hij het niet hoort. 

En eerlijk? Ik vond de familie waarin hij belandde van de lastige, vervelende en rare soort. Samuel ziet van alles waar hij niet echt een verklaring kan aan geven maar de kijker vult de gaatjes zelf op.

Was dit nu wat aangenamer geweest om naar te kijken, dan had het een topper kunnen zijn. Hetgeen mij vooral stoorde, was het einde waar over de beelden een veel te luide mash-up van religieuze gezangen te horen was en dan gooien ze nog een letterlijk zwart lam in de mix - het lammetje is te zien in de trailer, geen spoiler.

Nee, dit was het niet.

Ik kan geen Belgische release vinden (de film was Engels ondertiteld) en maar best ook.

's Avonds was het mijn eerste keer voor deze editie te doen in de Sphinx en daar zag ik Creatura.


Deze Spaanse film is de tweede worp van regisseur Elena Martín wiens vorige film, Júlia ist, ik ook op het filmfestival zag. Kansje geven dus.

Jammer genoeg was dit een film waarbij ik elke 5 seconden op mijn uurwerk zou zitten kijken hebben als ik er een aan had omdat hij zo saai was...

Hoofdpersonage Mila heeft seksproblemen ('t wil niet lukken met haar vriend Marcel) en door de stress krijgt ze er jeuk en uitslag van. Dat heeft ze al heel haar leven want we krijgen flashbacks naar haar als kind en tiener waar ze eveneens uitslag krijgt als ze zich met seks (aangepast aan de leeftijd) wil bezighouden.

Maar echt, saai, zo saai, je kan het je niet inbeelden. Ik zat meermaals letterlijk te geeuwen en door al het jeukgedoe in de film, begon ik zelf ook al krabneigingen te krijgen. Nee, ik kon niet snel genoeg de zaal uitvluchten toen de film gedaan was want hoewel de regisseur aanwezig was, wou ik gewoon de auto in en naar huis.

Ook hier is geen release in België te vinden (hij was eveneens Engels ondertiteld) en ook hier: best.

Jammer van deze dag, hopelijk morgen beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten