maandag 9 augustus 2021

Juli favorites

In juli heb ik mij zowat suf gekeken wat films betreft, want ik zag er zowaar 31 die maand.

Dit zijn enkel de "nieuwe" films die ik bekeek, er waren ook 2 rewatches.
Wat dus neerkomt op een film per dag, maar ik bekeek ze eerder in duo's en ook 1 keer in trio. En daarnaast werden er ook nog enkele seizoenen van series bekeken.

Weet je meteen waarom er van lezen in juli zo goed als niks in huis kwam...

Ik bevond me maar liefst 4 keer in een cinemazaal en drie van de films besprak ik al op deze blog.

Dat waren Petite maman, Black widow en The Mauritanian.

Eind juli trok ik naar mijn favoriete bioscoop om The Suicide Squad over mij te laten denderen. Maar een paar dagen daarvoor bekeek ik nog eens Suicide squad (op Netflix te zien en dom idee) en Birds of prey (op Prime te zien en best ça va) om mij voor te bereiden op deze nieuwe film.

En ik moet zeggen: ik heb mij mateloos geamuseerd. Ja, 't is een domme film en compleet ongeloofwaardig, maar ik heb gelachen en zitten genieten. En soms is dat alles wat een mens nodig heeft - ook al omdat deze in de categorie "op creatieve wijze mensen vermoorden" valt en daar heb ik toch een zwak voor...

Beste film die ik in juli op mijn eigen scherm zag, was Mustang.

Het was omdat mijn decoder ineens de mededeling gaf dat deze film binnen de 7 dagen uit de cloud zou verdwijnen (hij stond er al 3 jaar te verstoffen) dat ik er ein-de-lijk naar keek.

Bleek dit een kijkervaring van jewelste te zijn. Mustang gaat over 5 tienerzussen die op een dag door hun conservatieve familie in huis worden opgesloten omdat ze op het strand met wat jongens aan het dollen waren en dat kan niet zijn... Door de ogen van jongste zus Lale zien we hoe de meisjes gewoon alles wordt afgenomen wat het leven leuk maakt. Eén voor één worden ze ook uitgehuwelijkt om de "schande" voor de familie te beperken.

Dit was een sterk staaltje cinema en het toeval wou dat de film de week nadien nog eens op Canvas vertoond werd. Ik kon hem niet harder aanraden aan de mensheid.

Ik maakte van juli een beetje een Italiaanse maand door twee boeken van Italianen te lezen (Het verhaal van het verloren kind en Anna) en daarnaast een resem Italiaanse films te bekijken die varieerden van "mèh" naar "potverdorie, wat een dijk van een film!"

A casa tutti bene was een enerverende film over een familiefeest waar geheimen naar boven komen drijven wanneer de gasten langer dan verwacht op het eiland waar het feest doorgaat moeten blijven. Het enige dat ik daarvan meekreeg was dat alle Italiaanse mannen scheefpoepers zijn en dat alle Italiaanse vrouwen zo zot zijn als een achterdeur. Niet meteen een hoopgevende boodschap...

Io sono l'amore was al een pak interessanter, ook al omdat ik daar niks van verwacht had. Knappe cinematografie, een heerlijke Tilda Swinton en een einde waar je niet goed van bent. Lichte aanrader zou ik zo zeggen.

Dan kwamen de kleppers: eerst Nuovo Cinema Paradiso over de kleine Toto die door de lokale dorpsbioscoop op Sicilië en de projecteur van films daar een liefde voor de cinema ontwikkelt.

Dit ademde gewoon passie voor film en je kan niet anders dan er met grote verliefde ogen naar zitten kijken. Met recht en rede een klassieker - hij won ook de Oscar voor beste buitenlandse film in 1989 (niet dat dat altijd een graadmeter voor kwaliteit is).

Maar het beste hield ik tot het laatst: Una giornata particolare. Deze bekeek ik op dvd uit de bib en hier geven Sophia Loren (wat een actrice!) en Marcello Mastroianni het beste van zichzelf. Ik had al lang horen stoefen op deze film, maar koppig als ik ben, ga ik dan mijn eigen weg. In dit geval had ik ongelijk want dit is Italiaanse cinema op haar best en gaat heel hoog eindigen in mijn jaaroverzicht - daar ben ik nu al zeker van. En het toeval wou - nog maar eens - dat ze die ook op Canvas uitzonden de week nadat ik hem zag. 

Voor wie dit gemist heeft: hij valt nog tot 3 september te bekijken op VRTnu. Doen!!

Ook vermeldenswaardig is het eerste seizoen van Loki op Disney+.

Dit bekeek ik helemaal in juli - er zijn slechts 6 afleveringen in dit eerste seizoen - en ik was gecharmeerd door de figuur Loki (niet de eerste keer) en zijn avonturen met de Time Variance Authority. Dit smaakte naar meer en er komt een tweede seizoen!

Daarnaast bekeek ik ook nog de documentaire QT8: Quentin Tarantino, the first eight.

Hier wordt een kijkje geworpen op de eerste acht films (over Once upon a time in... Hollywood nog geen woord) van Tarantino en hoewel het nogal een lofrede op de man is door zijn vriendjes vond ik het toch interessant. Zeker als overzicht van zijn films tot dan toe. Die ik ook allemaal gezien heb.

Als laatste nog mijn book haul van juli en ik geef toe dat het wat uit de hand gelopen is - komt er van als ik eindelijk nog eens buiten kom...

Eerst trok ik een middagje naar Gent, vooral dan omdat ik meegedaan had aan een wedstrijd van de Sphinx en een petje gewonnen had van Minari en daar moest ik om gaan natuurlijk.

En wat doe ik dan nadat ik die pet in mijn handen heb? Boeken gaan kopen, wat anders?

Madam van Phoebe Wynne had ik al verschillende keren zien passeren op booktube en het leek mij wel een interessant boek. Als je het dan in de boekhandel ziet liggen, koop je dat he. 

Een bezoekje aan World's end comics mocht ook niet ontbreken en daar tikte ik twee nieuwe trades van Wonder Woman op de kop. 

Daarna werd het mij te druk in Gent en vluchtte ik zowat naar huis.

Maar omdat ik ook nog wat nieuwe kleren nodig had (dringend!) ging ik nog een voormiddag naar Aalst om te shoppen - veel rustiger.

En dan kan ik mij natuurlijk niet inhouden en kom ik ook nog met een lading boeken naar huis. Vooral omdat ze bij de Fnac een deal van 2+1 hadden en daar De Bourgondiërs bij stond. Om het trio te vervolledigen nam ik ook nog De tijgerkat (klassieker die ik nog niet las) en de nieuwe van Elena Ferrante, Het leugenachtige leven van volwassenen, mee. Ik zat blijkbaar nog steeds in de Italiaanse sfeer... Bij de Engelstalige boeken zag ik The mercies staan. Naast de prachtige cover ben ik ook echt benieuwd naar het verhaal - jammer genoeg ging ik daarna in Standaard Boekhandel binnen en bleek dit laatste boek daar een euro goedkoper te staan. Tja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten