zondag 22 augustus 2021

Kijktip: Free Guy

Ik was van plan om zoveel mogelijk naar de cinema te gaan tijdens mijn verlof, maar er sloeg een soort van filmmoeheid toe wat maakte dat ik nog maar 2x in een donkere zaal belandde...

De eerste keer was voor The green knight, de tweede keer voor Free Guy, één van de films waar ik het meest naar uitkeek deze zomer.

En hij stelde niet teleur.

Al van het moment dat deze film op mijn radar kwam, had ik door dat dit wel eens iets zou kunnen worden. Grappig, onnozel en met Ryan Reynolds - de juiste Ryan - in de hoofdrol zag dit er uit als dikke zomerfun.

Guy (Ryan Reynolds) is een achtergrondfiguur in een superpopulair online videospel en op een dag begint hij "bewust" te worden. Al snel valt het op dat hij zich niet meer gedraagt zoals hij zou moeten en de hele wereld raakt in de ban van "Blue Shirt Guy" en wat hij allemaal uitvreet online.

Maar da's niet alles: de bedenker van het spel - gespeeld door Taika Waititi die ik normaal wel kan smaken maar hier wat miscast is - heeft een stuk van de code van zijn spel gestolen van twee computernerds. Eentje ervan wordt gespeeld door Jodie Comer (waar ik al sinds Killing Eve megafan van ben) en ook hier schittert ze in verschillende rollen want ze leeft natuurlijk in de echte wereld en duikt op als avatar in het spel. Haar missie is bewijzen dat haar code in het spel werd gebruikt en daarvoor schakelt ze de hulp van Guy in...

Meer moet je niet weten, buiten het feit dat dit écht dikke pret was en een plezier om naar te kijken. Dat de film uit de Disneystal komt, is (gelukkig) niet meteen duidelijk maar op een bepaald moment kan je er niet om heen en dat is ook wel één van de beste en grappigste momenten uit de film.

Ga dit dus zien als je iets licht en leuk wil. Ik kwam blijgezind de zaal uit en dat gebeurt niet veel.

Enkel jammer dat ik zo een beetje in een filmfunk zit, maar hey, ik zit daarnaast weer in een seriebingeperiode, dus da's ok.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten