zondag 8 november 2020

Oktober favorites

Het zal wel niemand verbazen dat mijn grootste favoriet van oktober het Filmfestival was, zoals zowat elke oktobermaand hiervoor.

Ook in dit rare jaar dus waardoor er minder dan de helft van de zitjes in de zalen kon worden gevuld en er ineens ook een online cinemaluikje te vinden was.

Tijdens de 10 dagen die het festival duurde, heb ik 15 films gezien, 10 op het grote scherm en 5 in mijn zetel thuis. Geen enkele film kreeg een lagere score dan 3 sterren van mij, wat op zich al een overwinning is want normaal gezien zitten er toch altijd 1 of 2 stinkers tussen de films die ik uitkies. Niet zo dit jaar.

Vijf films kregen vier sterren en zou ik allemaal willen aanraden. Hoe of wanneer die ooit in welke vorm ook beschikbaar zullen zijn, is natuurlijk maar de vraag.

Ze gaan van een Duitse klassieker (Die Blechtrommel), naar een biopic over een Duitse regisseur (Enfant terrible), een interessante docu over een vergeten vrouwelijke filmpionier (Be natural), de nieuwste uit de koker van Miranda July (Kajillionaire), tot een prachtige film over een in haar tijd vergeten historische figuur (Ammonite). Die laatste zal zeker héél hoog in mijn eindejaarslijstje eindigen.

Op 31 oktober maakte ik er een horrordagje van met drie films die al heel lang op mijn decoder stonden:

The conjuring bekeek ik op klaarlichte dag omdat het over een behekst huis ging. Ik kan daar precies niet meer zo goed tegen als vroeger... In elk geval: dit was een puike horrorfilm waar ik mij mee geamuseerd heb. Dat het daarnaast ook op "waargebeurde" feiten was gebaseerd en echte mensen, is een plus.

Halloween 4 en 5 nam ik al vorig jaar op, maar ik geraakte toen niet verder dan Halloween 1-3. De rest heeft dus een jaartje moeten wachten. En het was eigenlijk wel toepasselijk dat ik deze na elkaar zag, net zoals bij deel 1 en 2 volgen deze elkaar bijna meteen op. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze even goed vond... Waar deel vier nog op een schappelijke 3 sterren mocht rekenen, kreeg het vijfde deel een genadeloze 2 sterren. Het was werkelijk compleet van de pot gerukt en ik denk niet dat ik nog verdere films uit deze franchise ga bekijken.

23 oktober was het dan weer tijd voor Autumn Cosy Reading Night. En omdat Lauren - die dit organiseert - er iets speciaals van wou maken, kregen we meteen 3 cosy leesmomenten cadeau:

Er werd gelezen op vrijdagavond, zaterdagnamiddag en zondagochtend.

Het was een rijkgevuld weekend.

Dan rest me enkel nog mijn book haul van de maand oktober:

Hij moet er altijd bij zijn he...
Filmfestival wil zeggen dat ik dan ook mijn jaarlijks bezoekje breng aan De Slegte in Gent. Daar vond ik Bodies of light (ik zit in een historische roman periode) en The forgotten beasts of eld (altijd in voor wat fantasy) en in de Fnac kocht ik mij de nieuwe literaire kattenkalender.

We kunnen er weer tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten