maandag 5 augustus 2019

Juli favorites


Juli was de hellemaand met een hittegolf van jewelste... Ik denk dat ik nu ongeveer - 2 weken na datum - eindelijk terug op mijn effen sta. Slaaptekort dat ik had opgebouwd die week!

Tijdens de hittegolf was er niet veel te doen, buiten tv-kijken in een living van 30° (nog steeds 10° minder dan buiten...). Er werd dus wat verzet op mijn privĂ©scherm.

Maar ik ging ook 2 keer naar de cinema. Niet tijdens de hittegolf, wat jammer was want bioscopen hebben airco, maar er speelde toen niets dat ik wou bekijken.

Wat ik wel zag:

Twee keer Disney en twee keer niet meteen het meest originele.

Toy story was al toe aan zijn vierde verhaal, wat niet meteen het beste was hoewel toch nog degelijk cinemavoer. Maar sentimentele momenten zoals in het derde deel, heb ik er niet in gemerkt.

En ik denk dat het verhaal van het speelgoed nu - eindelijk - wel uitverteld is.

Over The lion king heb ik hier al mijn zegje gedaan.

Begin juli werd het derde seizoen van Stranger Things gedropt op Netflix en dankzij een 3 uur durende spoorpanne, joeg ik er al ver het hele seizoen op 1 dag door...

Nadat het tweede seizoen een klein beetje een teleurstelling was (een klein beetje he), zijn we hier terug goed op dreef. Het enige wat mij een beetje enerveerde, was het feit dat er in kleine groepjes dingen beleefd werden. Zonder dat er contact was met elkaar. Maar natuurlijk kwam iedereen uiteindelijk samen voor de conclusie van het seizoen.

Terug een schitterend uitstapje naar de jaren '80, met heel wat herkenbare dingen. Aanrader.

Ook op Netflix zag ik de film Elisa y Marcela.

Nog zo'n waargebeurd historisch lesbisch verhaal, deze keer uit Spanje. Elisa en Marcela waren een koppel en slaagden er zelfs in om het eerste getrouwde lesbische koppel uit de geschiedenis van Spanje te worden. Elisa moest er zich wel voor vermommen als man, maar hey, whatever it takes...

De film zelf is gefilmd in sfeervol zwart/wit, maar ik voelde het liefdesverhaal niet echt aan. Elisa en Marcela ontmoeten elkaar op de normaalschool en vallen bijna meteen voor elkaar, zonder dat er veel aanleiding is.

Maar de druppel te ver voor mij was de octopusseks (ja, spoiler, maar echt jong...). Marcela staat octopus te bereiden voor het avondeten en dan nemen ze dat dood dier maar mee in bed. En even later volgt er nog een seksscène met zeewier... Dat was er toch over ze.

Al bij al niet de meest schitterende film, maar als je over de octopus en het zeewier kan kijken, heb je een mooi historisch document te pakken.

Nog op Netflix werd het zevende en laatste seizoen van Orange is the new black gelost op vrijdag 26 juli. Ik bekeek al 8 afleveringen in het laatste weekend van juli.

Wat mijn definitieve mening hierover is, kan ik nog niet kwijt, maar dat het een tranendal gaat worden is al duidelijk...

Tijdens de hittegolf bekeek ik het ene seizoen na het andere van Scott & Bailey, een Britse detectivereeks. Ik zag alle 5 de seizoenen, maar met 33 afleveringen in totaal was dat niet zo'n grote opgave.

De laatste tijd bekijk ik wel meer series van, door en met vrouwen (Gentleman Jack, Orange is the new black en deze) en wat blijkt? Die staan mij heel wat meer aan dan series waarin aan vrouwen door voornamelijk mannelijke schrijvers/regisseurs/producenten leven wordt geven. 't Is maar een vaststelling he.

En dan was er nog dat serietje uit Duitsland, Babylon Berlin, waar ik het eerste seizoen van zag.

Dit valt wereldwijd te bekijken op Netflix, alleen niet bij ons omdat dat verdammte Telenet er de rechten op heeft. Maar ik had het opgenomen van ARD.

Het is eind de jaren '20 en we volgen een politie-inspecteur uit Keulen die een zaak moet oplossen in Berlijn. Het Berlijn waarin alles mogelijk is...

Prachtig vormgegeven (alleen al daarvoor zou je kijken) maar het is ook een boeiend verhaal. Dit was trouwens niet voor niets de duurste Duitse serie ooit.

Het tweede seizoen - dat samen met seizoen 1 het volledige verhaal vertelt van het boek waarop deze serie gebaseerd is - heb ik ook al op mijn decoder staan. Seizoen 3 is ondertussen al gedraaid en zou volgend jaar op ARD moeten verschijnen. Vol verwachting klopt mijn hart.

Ik ging ook 1 keer quizzen, en dat op de laatste uitloper van de hittegolf. Gelukkig was het in de tent redelijk koel (dat moet dan zo'n 25° geweest zijn).

We werden elfde op een 40-tal ploegen. Er had iets meer in gezeten maar top 5 was hier niet haalbaar.

Het zusje en vriend waren in juni/begin juli op reis naar Canada en ze brachten mij een souvenirtje mee:

1 juli is Canada Day en dan brengen ze daar blijkbaar m&m's uit in de kleuren van Canada. Aangezien ze aan het rondtrekken waren in Quebec, was de chocolade in de kleuren van die provincie te vinden: wit en blauw.

Toch een origineel cadeautje.

Zelf was ik twee dagen in Keulen te vinden omdat ik een Duitslandfix nodig had. Ik bezocht er de tentoonstelling Fiona Tan. GAAF in het Ludwig Museum en gaf wat geld uit tijdens het shoppen. Ik sleepte ook nog een pak eten mee terug dat je hier niet kan krijgen, maar dat is allemaal zo goed als op nu... Ik heb enkel nog een vlootje Obazda over (ik had er twee gekocht), een kaasspecialiteit uit Beieren - super lekker.

Dan rest mij enkel nog mijn book haul van de maand, die is nogal bescheiden te noemen:

Ik kocht dit begeleidende boek bij de gelijknamige BBC-serie omdat ik meer wou weten over de figuur van Anne Lister. Dat is gelukt.

Het boek werd gelezen en de bespreking vind je hier.

Xena: warrior princess kreeg in april dit jaar een nieuwe stripreeks. Ik kocht de eerste drie deeltjes begin juli en natuurlijk werden ze al gelezen. Niet meteen topleesvoer, maar het is en blijft Xena.

In Keulen kocht ik mij het eerste boek uit de Gereon Rath reeks van Volker Kutscher. Dit is het boek waarop de eerste twee seizoenen van Babylon Berlin gebaseerd werden.

Dat maakt een mens nieuwsgierig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten