zaterdag 13 oktober 2018

Filmfestival - dag 3


Hoe goed mijn kijkervaring op donderdag was (een 4 en een 4.5), zo "slecht" was ze op vrijdag...

Ik denk dat ik mijn stinker van het festival gevonden heb...

Mary Shelley (2017) - 3/5

Mary Shelley kent iedereen wel als de schrijfster van Frankenstein (indien niet: onder welke steen etc.) en wanneer je haar biografie leest, blijkt ze een heel intrigerend figuur te zijn geweest. Zeg nu zelf: welke vrouw houdt het verkalkte hart van haar dode geliefde een leven lang bij?

Anyway, ik zat klaar voor een interessante filmervaring, vooral ook omdat Elle Fanning de titelrol op zich nam en dat meisje heeft ondertussen al getoond dat ze het een en ander kan.

Maar Mary Shelly is een brave, stilletjes voortkabbelende film, die helemaal niet raakt aan de verbijsterende persoon die zij was. Want om al op 18-jarige leeftijd een boek te schrijven dat 200 jaar later nog steeds gelezen wordt (of toch herkend), is best een prestatie. Nee, het blijft allemaal wat op de vlakte hier en dat had toch beter gemogen.

Dit moet me ook nog van het hart: Percy Shelley wordt gespeeld door Douglas Booth, een acteur met de juiste Britse bleekheid om dit personage neer te zetten. Maar blijkbaar heb ik die jongen al in heel wat dingen gezien en zijn gezicht bleef niet hangen. Niet echt een memorabele acteur dus.


Au coeur du cinéma avec Cinenews.be

Hiervan vind ik geen releasedatum bij ons, hoewel de film netjes Nederlandse en Franse ondertitels had. Maar dat geeft niet, 't is er eentje om over te slaan.

Satan's bastard (A Sátán fattya) (2017) - 2/5

Dit ding heeft niet eens een deftige poster...
Het filmfestival heeft dit jaar een focus op Hongarije en dan pikt een mens een paar Hongaarse filmpjes mee, niet?

Maar ik had het eigenlijk moeten weten dat dit een dikke flop ging zijn voor mij. De film werd door P. Duynslaegher aangekondigd als één van de te bekijken films op het festival (ik had jammer genoeg al een ticket gekocht voor hij deze uitspraak deed) en enkele jaren geleden zag ik Adrienn Pal op het filmfestival, ook een Hongaarse film en dat was zowat de vreselijkste filmervaring die ik tot nu toe heb gehad.

Satan's bastard belicht een periode uit de Hongaarse geschiedenis, waarin de lokale bevolking zuchtte onder het juk van de Russische overheersing tijdens en net na de tweede wereldoorlog.

Dorpsmeisje Eszter trekt samen met wat andere vrouwen naar een kamp waar de mannen van het dorp slavenarbeid moeten verrichten voor het Russische leger, om hen wat mondvoorraad te brengen. De vrouwen worden niet binnengelaten, maar Eszter wordt wel brutaal door een bende soldaten verkracht en zal later zwanger blijken te zijn. De duivelsbastaard is dus het kind dat hierdoor ter wereld zal komen.

Maar jongens, dit was een saaie film. Gefilmd in wat het Hongaarse Bokrijk blijkt te zijn, zit er evenveel schwung in als in de gemiddelde Vlaamse boerenfilm uit de jaren '70 of '80. Geen enkele dus. En die verveelde voice-over van Eszter helpt ook niet. Dat de film daarnaast enkel een schabouwelijk slechte Engelse vertaling had die het af en toe ook liet afweten (mijn Hongaars is nu ook niet dat), hielp zeker niet.

Nee, ik vluchtte na afloop dan ook meteen de zaal uit, want nog een half uur in aanwezigheid van de regisseur en zijn monotone tolk (we hadden al een voorsmaakje hiervan voor de film begon), kon ik écht niet meer aan...



Dikke fail en waarschijnlijk mijn dieptepunt van het festival.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten