zondag 31 juli 2016

Juli wrap-up


Wow, heb ik een serieuze leesmaand achter de rug, zeg...

Niet alleen las ik 7 boeken in een week tijd tijdens de booktube-a-thon (nog één keer hierna en dan zwijg ik er over, beloofd), maar ik wist in de hele maand juli maar liefst 23 boeken te lezen!

En voor één keer was het aantal boeken zo goed als evenredig aan het aantal strips: 11 boeken t.o.v. 12 strips.

Kleine toegeving: het gros van de boeken was nu niet echt van de diksten, maar het waren toch 11 aparte titels.

Ik begin zoals altijd met mijn boek van de maand:

De verdrinking - Roger Martin du Gard

Puur literair leesplezier, en daar hield ik hier al een betoog over. Het grotere werk Luitenant-kolonel de Maumort, waar deze novelle deel van uitmaakt, ga ik zeker ooit nog in zijn geheel lezen. Enkel de tijd vinden...

Dit boek kreeg verdiend vijf sterren, het enige deze maand.

Ook een strip kreeg vijf sterren:

Saga. Volume six - Brian K. Vaughan en Fiona Staples

Je moet eens proberen een foto te nemen met een kat in huis...
En daarover was ik hier al de lof aan het zingen. Jammer dat het weer zo lang wachten wordt op het zevende deel.

Viersterrenboeken die al een bespreking kregen:

Ein ganzes Leben - hier

De misdaad van graaf Neville - hier

Dr. Jekyll and mr. Hyde - hier

The strange library - Haruki Murakami

Harvill Secker, 2014
72 p.
Vertaald uit het Japans: ふしぎな図書館 (Fushigi na toshokan)

Deze kreeg nog geen aparte bespreking. Nu dus wel.

In The strange library gaat een jongeman naar de bibliotheek om informatie te zoeken over belastinginning tijdens het Ottomaanse rijk. Hij wordt daarvoor door de bibliothecaresse doorverwezen naar de kelderverdieping waar een vreemde man hem aan de gewenste boeken helpt, maar hij wordt ook meteen opgesloten in een cel, met een ijzeren bal aan zijn voet geketend. Hierna krijgt hij de mededeling dat hij een maand tijd heeft om de boeken van buiten te leren.

Er lopen ook nog een vreemde schaapman rond en een meisje dat hem eten komt brengen.

Het korte verhaal, opgeluisterd met illustraties uit de British Library, is een bizarre vertelling en naar ik gelezen heb, typisch Murakami. Niet dat ik dit weet, want dit was mijn eerste boek van zijn hand.

En het smaakt naar meer, nog een geluk dat ik al drie boeken van hem in mijn kast heb staan...

De viersterrenstrips van deze maand:

Outcast. Deel 1 en 2 - Robert Kirkman en Paul Azaceta

Deze kregen hier al een bespreking.

Ruimtekruimels - Craig Thompson

Casterman, 2016
310 p.
Vertaald uit het Engels: Space dumplins

Craig Thompson is bij het grote publiek, althans bij diegenen die graphic novels lezen, vooral bekend van zijn meesterwerk Blankets (vertaling: Een deken van sneeuw). Wie zich bij Ruimtekruimels aan een even ingetogen verhaal verwacht, zal grote ogen trekken.

Ruimtekruimels is gericht op kinderen, waar je echt wel mag van uitgaan want de brandstof waarmee ze in deze stripwereld aan de slag gaan, is ruimtewalvispoep (eventjes een puur Nederlands woord gebruiken om het proper te houden).

De vader van hoofdpersonage Violet werkt als collecteur van deze brandstof en op een dag verdwijnt hij. Omdat Violet zich toch zit te vervelen - haar school werd opgevreten door een ruimtewalvis - trekt ze er met haar vriendjes op uit om haar vader te redden. En wat volgt is een doldwaas avontuur.

Ruimtekruimels is helemaal in kleur, dit in tegenstelling tot het zwartwitte Blankets, en maakt er tot in het absurde gebruik van, je weet niet waar eerst kijken.

In bepaalde Goodreadsbesprekingen wordt gewezen op het latente vrouwonvriendelijke karakter in de dialogen van de strip, waarbij ze ook voorbeelden aanhalen. Maar in het Nederlands zijn die in de vertaling verdwenen, wat alleen maar kan toegejuicht worden.

Ik heb mij in elk geval geamuseerd, wat wil een mens meer met een strip?

The wicked + the divine. Volume 1 en 2 - Kieron Gillen en Jamie McKelvie

The Faust act
Image comics, 2014
144 p.
Niet vertaald

Fandemonium
Image comics, 2015
168 p.
Niet vertaald

Eens in de 90 jaar komen 12 goden terug naar de aarde om bezit te nemen van het lichaam van jonge mooie mensen. Deze goddelijke jongeren kennen dan een korte en snelle roem en worden aanbeden door allen en gehaat door sommigen, vooraleer ze na twee jaar sterven en de 12 goden terugkeren naar waar ze vandaan kwamen.

We volgen het hele verhaal door de ogen van Laura, superfan van één van de goden, een popsterretje met de godin Amaterasu in haar lijf. Net als de lezer, leert Laura door een spoor van toevalligheden de rest van de goden kennen en hun geweldige en soms gewelddadige leven.

Het mooie aan deze strip vind ik het feit dat ze de goden zowat overal op de wereld gaan halen zijn, het zijn dus niet enkel de Griekse/Romeinse/Noorse goden die aanwezig zijn in de 12, je hebt ook een Japanse godheid (Amaterasu), een Egyptische (Sakhmet en ze ziet er uit als Rihanna), een Mesopotamische etc... En de mensen die ze uitkiezen zijn serieus divers, zowel in uiterlijk als seksualiteit. Lezers die op zoek zijn naar dit soort boeken, je hebt ze gevonden!

Maar het grootste verkoopsargument voor mij was de tekenstijl. Die is zo afgelijnd, mooi en kleurrijk dat je er meteen verliefd op wordt. En ik ben niet alleen. De meesten die deze serie verslinden, werden in eerste instantie door het artwork gelokt.

Artwork alleen is niet genoeg natuurlijk, een geluk dat de verhaallijnen mij ook stuk voor stuk konden boeien. Je maakt kennis met zowat alle godheden die er rondlopen en het eind van het tweede deel mag een serieuze cliffhanger genoemd worden...

Alleen spijtig van het derde deel, maar daarover zal op het eind van dit bericht een boekje opengedaan worden.

The Sandman: Endless nights - Neil Geiman e.a.

Vertigo, 2004
160 p.
(Nog) niet vertaald

Ik heb het afgelopen jaar alle strips van The Sandman verslonden. Enkel deze strip, die buiten de gewone reeks valt, had ik nog niet gelezen.

In Endless nights krijgt elk lid van de Endless zijn/haar eigen verhaal.

Maar wie zijn nu die Endless? Dat zijn wezens die er altijd al geweest zijn, zelfs voor de creatie van het universum en er altijd zullen zijn en Sandman, ook genaamd Dream, is er een van. Ze zijn de verpersoonlijking van bepaalde krachten en aspecten van het universum en kunnen niet sterven, maar wel van hoedanigheid veranderen.

Beginnend met de klok mee bij Destiny die een boek vastheeft: Destiny, Dream, Destruction, Desire, Delirium (vroeger Delight), Despair en Death
Elk verhaal in Endless nights krijgt een andere tekenaar en hier werkt dit wonderwel aangezien ze op die manier de eigenheid van elk lid van de Endless beter kunnen vastleggen dan in de normale tekenstijl van The Sandman. Het zijn dan ook stuk voor stuk illustratoren die al lang hun sporen als tekenaar hebben verdiend.

Een waardige afsluiter van de Sandmancyclus.

Lumberjanes. Volume 2 - Noelle Stevenson e.a.

BOOM! Box, 2015
112 p.
Niet vertaald

Lumberjanes, geschreven door Noelle Stevenson van Nimona-faam, is een comic over 5 meisjes die op zomerkamp allerlei bovennatuurlijke avonturen beleven. Het kamp op zich is een normaal zomerkamp, maar in de bossen er rond loopt allerlei vreemd gespuis rond, afkomstig van allerlei soorten mythologie.

De meisjes zelf zijn zo divers als iets, van make-up en haarfetisj tot full-on tomboy, maar toch zijn ze de beste vriendinnen.

Naast de fabelwezens in het bos, moeten ze ook opletten voor de kampleiding, die niets liever doet dan overtredingen opsporen.

Dit is eigenlijk gewoon leuk om te lezen in de zomer, hoewel ik zelf nooit op zo'n kamp geweest ben.

En zelfs enkele driesterrenboeken kreeg een bespreking:

Daisy Miller - hier

Iene miene mutte - hier

Tot zover het goede nieuws want juli was ook de maand waarin ik maar liefst twee (2!) boeken twee sterren gaf. En dat is een serieuze blaam.

Rebel in de woestijn - Alwyn Hamilton

Werd hier al de grond in geboord. Onbegrijpelijk dat zoiets wordt uitgegeven...

The wicked + the divine. Volume 3 - Kieron Gillen e.a.

Image comics, 2016
200 p.
Niet vertaald

Na het lezen van de eerste twee delen (zie supra), ging ik koortsachtig op zoek op het net om te weten of er al meer dan drie delen van deze strip verschenen waren. Ik had namelijk enkel nog volume drie om mijn honger te stillen. Bleek dat het vierde deel pas in oktober zal verschijnen en ik zat in eerste instantie in zak en as, nog zó lang wachten!

Dat was tot ik deel drie achter de kiezen had. Wat was dat zeg! Wég de prachtige tekenstijl van de eerste twee delen, wég de continuïteit na deel twee, het was alsof je als lezer gewoon in je gezicht werd uitgelachen...

Na wat speurwerk blijkt dat Jamie McKelvie, die de twee eerste delen tekende, eventjes niet beschikbaar was omdat hij aan andere reeksen meewerkte. En wat doen ze dan? Andere tekenaars zoeken die nog niet aan zijn enkels komen qua tekenstijl... Naast een tweetal tekenaars die hun best doen om de stijl te evenaren (maar er niet in slagen), zijn er ook die gewoon hun eigen ding doen en dat past als een tang op een varken met als triest orgelpunt het laatste verhaal in het boek dat door een kleuter op speed getekend lijkt...

Naast het stijlfiasco zijn ook de verhalen niet om over naar huis te schrijven. De focus wordt steeds op één van de weergekeerde goden gelegd, maar hun (achtergrond)verhalen zijn niet altijd even interessant te noemen.

Wat een fail van een boek! En ik sta daar niet alleen in. Commercial suicide, inderdaad. Ik weet niet of ze zelf de ironie van deze titel inzagen.

Hopelijk is Jamie McKelvie terug voor het vierde deel en gaat ook de verhaallijn van het tweede deel gewoon verder, zodat ik tenminste nog iets heb om naar uit te kijken...

Alles wat ik las in juli.


1 opmerking:

  1. Ik ben het helemaal met je eens over Rebel in de Woestijn - wat een enorme tegenvaller!

    BeantwoordenVerwijderen