zondag 24 juli 2016

Booktubeathon 2016 : wrap-up


I did it!
De hele booktube-a-thon werd afgewerkt!
Elke uitdaging werd gehaald en er staan zeven (7!) boeken op de teller!

Aan mijn oorspronkelijke TBR moest wel eventjes gesleuteld worden, anders was het niet gelukt, maar dat kon de pret niet drukken.

Ter herinnering: de booktube-a-thon liep van 18 juli t.e.m. 24 juli, goed voor zeven dagen leespret.

Hier zijn dan de uitdagingen met het boek dat er voor in aanmerking kwam:

1/ Lees een boek met geel op de cover.

Er wordt niet gezegd hoeveel geel dat geel nu juist moet zijn, dus koos ik voor dit kleine maar fijne boekje van de hand van Haruki Murakami (nog niet in het Nederlands verschenen). Het heeft geel op de cover, dus voldoet het aan de voorwaarden.

Uitgelezen in 1 sessie op dag vier, ik vond het fantastisch.
En hiermee is mijn eerste gelezen Murakami ook een feit.

2/ Lees een boek enkel na zonsondergang.

Veel booktubers kozen voor een boek met night/dark/... in de titel of een griezelig boek om na zonsondergang (de afgelopen week was dat hier rond 22.00u) te lezen.

Ik koos Endless nights uit de reeks The Sandman, gedeeltelijk omdat het inderdaad nights in de titel heeft maar ook omdat het zeven verhalen bevat over de zeven endless die in de Sandmanreeks voorkomen. Ze krijgen er dus elk eentje en ik las elke avond een verhaal na zonsondergang (op zaterdagavond twee, om het uit te krijgen).

3/ Lees een boek dat je ontdekte door booktube.

Dit jeugdboek (12+) ontdekte ik door het kanaal van Richard op booktube. Hij vindt dit boek geweldig en kan er gewoon niet over zwijgen.

Reden genoeg om het ook eens te proberen. Jammer genoeg vond ik het niet zo schitterend. Het was een ok boek, versta mij niet verkeerd en waarschijnlijk zullen twaalfjarigen er een beetje meer van kunnen genieten dan ik, maar ik vond het verhaal nogal warrig en niet goed uitgelegd. Spannend was het wel te noemen. Trouwens, de titel zou ik veranderen naar Liesl, Po & Will, want die drie personages zijn echt evenwaardig in het boek.

Ik deed er drie dagen over om het uit te krijgen, vooral omdat ik de eerst twee dagen van de booktube-a-thon bijna niets had gelezen (komt er van als je die dagen van 9.00u tot 20.00u moet werken...). Op woensdag werd het dan uitgelezen.

Oh ja, het boek heeft een hele mooie boektrailer met een speciaal voor het boek gemaakt themalied. De tekeningen in het filmpje staan in de oorspronkelijke Engelstalige uitgave van het boek, maar ontbreken jammer genoeg in de Nederlandstalige versie...

4/ Lees een boek van één van je favoriete auteurs.

Mijn eerste instinct was: een boek van King! Een boek van King! Maar degene die ik nog ongelezen in huis heb, zijn allemaal zo'n kleppers (22-11-1963 heeft zowaar 879 pagina's!) en ik weet dat ik er normaal gezien doorheen vlieg, maar ik wou het risico niet nemen.

Het werd dan maar het laatste boek van die andere literaire held van mij: Amélie Nothomb. En het was een specialleke, want ik begon het boek in het Frans en beëindigde het in het Nederlands (het moest terug naar de bib, waar de Ndl. versie al op mij lag te wachten).

Dit werd op dag drie begonnen en uitgelezen.

5/ Lees een boek dat ouder is dan jij.

Wanneer je booktube volgt, is dit de uitdaging waar je depressief van zou worden, want zowat 90% van de booktubers zijn écht piepjong. Als je bijvoorbeeld hoort dat iemand voor deze uitdaging de eerste Harry Potter (°1997) kiest als boek dat ouder is dan hen, slik je toch eventjes...

Anyway, ik koos aanvankelijk voor The man in the high castle van Philip K. Dick omdat dat toch écht ouder is dan ik. Het verscheen namelijk voor het eerst in 1962 en ik ben een kind van de jaren '70.

Makkie dacht ik zo... Niet dus.

Het lukte mij echt niet om per dag meer dan 35 bladzijden van dit boek te lezen, gewoon omdat het zo raar geschreven is. Ik gaf het dan ook op halverwege na een paar dagen, wat niet wil zeggen dat ik het niet ga uitlezen!

Gelukkig mag je uitdagingen combineren en het boek voor de zesde uitdaging paste ook in deze.

6/ Lees en bekijk een boek en de verfilming ervan.

Dr. Jekyll en Mr. Hyde is een klassieker (°1886) die ik nog niet had gelezen en ik had er ook nog geen verfilming van gezien. Het ideale moment dus.

Ook hier dacht ik dat het een makkie zou worden, omdat het verhaal (er staan er nog een aantal andere in het boek, maar die heb ik niet gelezen) slechts 54 pagina's telt. Een uurtje en ik ben er vanaf dacht ik eerst, maar de druk was relatief klein en dicht op elkaar, zodat ik er toch nog twee uur over deed.

Daarna bekeek ik maar liefst twee verfilmingen (ze stonden namelijk allebei op de dvd-schijf): die van 1932 en die van 1941. Mijn voorkeur gaat uit naar de versie van 1932, uitleg daarover volgt in een ander blogbericht.

Deze onderneming nam het grootste deel van dag vier in beslag.

7/ Lees zeven boeken.

Lumberjanes volume 2 stond al op mijn TBR van in het begin. Deze strip ligt al maanden te schreeuwen om een leesbeurt en nu was dus het ideale moment.

Omdat ik The man in the high castle opzij had gelegd, had ik nog een zevende boek nodig en mijn oog viel hiervoor op Iene miene mutte van M.J. Arlidge, een thriller waar ik slechts 4 uur voor nodig had om hem uit te lezen (hoewel het boek 367 pagina's telt).

Missie geslaagd, alle uitdagingen gehaald, 1.246 pagina's gelezen en er 7 boeken doorgejaagd op een week tijd... De rest van de dag wordt tv-kijken, want daar heb ik serieus wat inhaalwerk te doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten