woensdag 6 september 2023

Augustus favorites

Ja, ja, augustus. Maand van 3 weken verlof en maand van de existentiële crisis. 'k Heb dus het een en ander "gedaan" die maand, maar het doet me zo weinig...

Ik slaagde er toch in 2 keer in de cinema te belanden terwijl er eigenlijk zo goed als niets in de bioscopen draaide dat ik wou zien:

Toevallig twee films met Sandra Hüller in de hoofdrol.

Sisi & Ich ging eind maart in Duitsland in première en ik was er toen bijna bij: ik moest die periode in Keulen zijn en zocht nog een activiteit 's avonds omdat het concert van Helene Fischer niet doorging (nog steeds kwaad daarover) en er was een voorstelling in aanwezigheid van de regisseur en acteurs. Maar ik koos er toen dus voor om naar het toneel te gaan... Herkansing in augustus toen de film hier in de zalen verscheen.

Dit is de zoveelste interpretatie van het leven van keizerin Elisabeth van Oostenrijk (vorig jaar nog was er het schitterende Corsage met Vicky Krieps als Sisi en er zijn ook enkele series in omloop momenteel) en hier ligt de focus op haar laatste hofdame: gravin Irma Sztáray (Hüller). 

De film neigt naar een zwarte komedie waarin de humor vooral ligt in de reacties van gravin Irma op het leven dat ze in de entourage van Sisi leidt. Ik heb hier van genoten, maar misschien is het ondertussen wel tijd om de figuur van Sisi terug in de annalen van de geschiedenis te laten...

Op 24 augustus trok ik naar cinema Albert voor de avant-première van Anatomie d'une chute, de film die de Gouden Palm kreeg op het afgelopen filmfestival van Cannes. Mijn bespreking van de film kan je hier lezen.

Thuis bekeek ik maar liefst 28 films de afgelopen maand en daar zaten 4 films bij die ik bekeek in het kader van mijn New Hollywoodproject (dat nog steeds loopt). Ik bekeek twee films van Roman Polanski en twee films van Michael Cimino. De besprekingen kan je hier lezen.

Ik bekeek ook twee films in het kader van de Around the world challenge:

Dogtooth (2009) werd bekeken voor Griekenland en is de eerste film waarmee regisseur Yorgos Lanthimos de internationale filmwereld bestormde. Zoals verwacht is het een bizarre film maar het feit dat er een kat op gruwelijke manier vermoord werd en het "resultaat" ook nog eens duidelijk in beeld gebracht werd, maakte dat ik deze film net niet buisde. Dat wil ik niet zien.

Runner (2021) was de film die voor Litouwen op het programma stond en aan de poster zou de misschien gaan denken dat het hun versie van Lola rennt zal zijn. Ja, het hoofdpersonage loopt van hot naar her om haar mentaal getroubleerde vriend te gaan zoeken, maar mensen, 't was saai, zo saai... Deze werd wel compleet gebuisd.

En omdat ik in deze challenge al zowel het beste als het aller-, allerslechtste van het jaar gezien heb, heb ik besloten om er de brui aan te geven. Ik heb het 31 films volgehouden, maar opgelegd films kijken is gewoon niet leuk en ik heb er de energie niet meer voor...

Wat wél leuk was, is de reeks die ik dankzij mijn Augusta Christie leeschallenge ontdekt heb: 

Les petits meurtres d'Agatha Christie is een Franse reeks die ook al op de VRT in de namiddag werd uitgezonden maar ik heb er toen niet naar gekeken. Dvd brengt dan raad.

Wat ik bekeek waren afleveringen van het tweede seizoen want in elk seizoen zijn er andere speurders aan het werk (die van het eerste seizoen interesseerden mij niet). Die seizoenen lopen dan ook nog over verschillende jaren waardoor ik de eerste 3 jaargangen van het tweede seizoen gezien heb - verwarrend, ik weet het.

Hier heb je de nogal norse politie-inspecteur Swan Laurence die eind jaren '50 zaken onderzoekt en bij wie de de spring-in-'t-veld journaliste Alice Avril nogal eens voor zijn voeten loopt. Maar ze helpt hem ook en ook zijn secretaresse Marlène - die niet zo stiekem verliefd is op hem - draagt dikwijls haar steentje bij.

Met de nodige humor krijg je hier afleveringen van anderhalf uur die zich dikwijls op een boek van Agatha Christie baseren maar dan in een Noord-Franse setting. Ik bekeek dus 7 afleveringen in totaal en heb er mij serieus mee geamuseerd. Cosy crime met een snuifje humor, ik zie dat blijkbaar graag - zie ook Miss Fisher's murder mysteries.

Rond 15 augustus trokken we met de hele familie (dat is zoals geweten 5 volwassenen en een kleuter) voor 3 dagen naar de Ardennen. We bezochten in het oprijden de abdij van Villers-la-Ville.

Voor de rest bezochten we nog Clervaux (groothertogdom Luxemburg) en La Roche-en-Ardenne en werd er gegeten, gezwommen en Uno gespeeld. Een geslaagde driedaagse dus.

Ook werd er twee keer gequizd in augustus:

In Nazareth werden we achtste en ging ik met een blikken doos koeken van Jules Destrooper naar huis. Bij de Volhuysquiz werden we zowaar eerste en kregen we elk een XXL zitzak die compleet onhandig was om naar huis te krijgen. Die zitzak heeft trouwens al een nieuwe thuis gekregen bij het metekindje.

Ik trok ook nog op uitstap naar Gent en Kortrijk in mijn verlof en moest daar natuurlijk boeken kopen, wat me bij mijn book haul van augustus brengt:

In Gent schafte ik mij 3 boeken aan: zowel The whalebone theatre als The poisonwood bible stonden al langer op mijn verlanglijstje en als je ze dan in een goedkope paperbackversie vindt, moeten die mee naar huis.

Grootste vondst was echter Learned by heart van Emma Donoghue dat een week voor de officiële verschijningdatum blijkbaar al in de boekhandel lag. Die moest zéker mee en werd ook al gelezen.

In Kortrijk bezocht ik de mooie boekhandel Theoria en daar moest ik natuurlijk ook iets van meebrengen. Dat werd Matilda van Mary Shelley, blijkbaar een nogal schandaalboekje in zijn tijd.

En in mijn lokale boekhandel ging ik nog voor Diary of a void, vertaald uit het Japans en eentje waar ik naar benieuwd ben - ah, ja want anders had ik het niet gekocht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten