maandag 6 april 2020

Maart favorites


Wat was maart toch een vreemde maand...

Zowat halverwege werd het gewone dagelijkse leven zo goed als stopgezet en hoewel het voor mij zelf niet zo veel uitmaakte (ik ging nog dagelijks naar het werk en thuis deed ik ook zoals anders), doet het toch iets met een mens.

Gelukkig heb ik wel enkele favorieten kunnen puren uit de eerste helft van maart én zelfs uit de tweeënhalve week lockdown die we al hebben moeten doorstaan.

Grootste favoriet - en daar kan ik écht niet omheen: ik werd tante op 5 maart! En meer nog: ik mag meter zijn van Colin, het zoontje van mijn zus!

Hij kwam 4 weken te vroeg, dus 't was een totale verrassing, maar ik ben blij dat ze nu niet in het ziekenhuis moet gaan bevallen...

Gerelateerde favoriet was het huwelijk van mijn zus. Ze mikten op een snel huwelijk een paar weken voor Colin geboren zou moeten worden, maar aangezien dat op 13 maart gepland was, stak de kleine daar een stokje voor. Hij was er dus gewoon bij die dag, alleen niet in de baarmoeder, maar in de kinderwagen.

Gevierd werd er in kleine kring, met enkel de nabije familie, zodat we met 9 aan de feesttafel zaten. Een groot feest zou ook niet gemogen hebben, want er was al sprake van een algemene lockdown die de dag nadien inging. Maar het was gezellig en het eten was lekker. Wat wil een mens nog meer onder de omstandigheden?

De eerste week van maart kwam de leesgroep samen en we bespraken Paarse hibiscus van Chimamanda Ngozi Adichie. Voor mij persoonlijk het beste boek dat we tot dan gelezen hebben.

Er stond 2 keer quiz op de kalender, maar daar hebben we er slechts eentje van kunnen spelen.

Op 7 maart was het in Oudenaarde te doen en eerlijk? Ik vond het eigenlijk toen al totaal onverantwoord om nog met een paar honderd mensen in een overvolle zaal samen te komen...

Maar het was een geslaagde quiz waar we de achtste plaats haalden.

De week nadien stond de Kwatrechtse quiz op de planning, waar we elk jaar in familieverband aan meedoen, maar toen hadden we al voor onszelf besloten om uit te schrijven. De quiz werd ook de dag voor hij zou doorgaan geannuleerd door de organisatoren en verplaatst naar een latere datum - waarvoor we al ingeschreven zijn natuurlijk.

Ook mijn geplande bioscoopbezoek kon niet doorgaan aangezien alle bioscopen de deuren hebben moeten sluiten. Maar de goede mensen van lumiereseries (en ook nog enkele andere sites) bieden ons de mogelijkheid om nieuwe releases online tegen betaling te bekijken en zo zag ik alsnog Deux, zij het dan in mijn eigen zetel en op mijn eigen scherm. En ja, dit tel ik mee als een bioscoopbezoek.

Een prachtige film over onvoorwaardelijke liefde op latere leeftijd.

Op 17 maart zou ik normaal gezien richting Gent gespoord zijn voor de visiedag van JEF, maar die ging ook in mijn eigenste zetel door en daar schreef ik hier al over.

Alles wat ik die dag zag.
En natuurlijk heb ik een heel pak favorieten die ik op tv zag - op Netflix, Amazon Prime of gewoon de goeie ouwe beeldbuis:

Eerst en vooral: ik nam terug een abonnement op Amazon Prime omdat tegen half maart bijna alle afleveringen van Star Trek: Picard er op stonden en ik ze dan allemaal zou kunnen zien.

Het was een blij weerzien met mijn favoriete Star Trek kapitein, degene met wie het allemaal begon voor mij. Dat hij onderweg ook nog wat oude bekenden tegen het lijf liep, maakte het kijkplezier bij mij alleen maar groter. 't Is een aanrader, ook voor wie niets van Star Trek zou kennen.

Ook leuk was dat ze een kleine link naar die andere nieuwe Star Trek reeks legden die momenteel op Netflix te vinden is - Star Trek : Discovery. Hiervan keek ik het eerste seizoen uit in maart en ben ik ook al aan het tweede seizoen begonnen - 1 aflevering.

De serie speelt zich af voor de eerste Star Trek reeks uit de jaren '60, de Klingons zien er compleet anders uit dan in welke Star Trek serie ook, maar het blijft leuk vertier voor mij.

Nog op Netflix keek ik op 1 dag het eerste seizoen van de korte serie Feel good uit.

Deze zes afleveringen durende serie (20 minuten elk) gaat over standup comedian Mae die vanuit Canada naar Engeland gekomen is en daar verliefd wordt op George, het perfecte meisje next door.

Feel good kreeg al heel wat lof (100% op Rotten tomatoes bv.) en is een klein seriejuweeltje over verliefd worden en de angsten die daarmee gepaard gaan.

Proximus stelde voor maart ('t is al gedaan nu) het kanaal Movies&Series open voor alle abonnees. En daar zag ik de charmante roadmovie Grandma.

Lily Tomlin speelt een grumpy old lady die op een dag haar kleindochter voor de deur krijgt met de mededeling dat ze een abortus wil en er geen geld voor heeft.

Grootmoeder en kleindochter trekken op pad om geld bijeen te sprokkelen zodat ze tegen het afspraakuur in de kliniek genoeg hebben om te kunnen betalen.

Ik vond dit een heel verfrissende film, met een zalige Lily Tomlin die zoals steeds bewijst dat ze heel wat in haar mars heeft.

Op Q2 volgde ik met veel belangstelling het achtste seizoen van American Horror Story, passend Apocalypse genaamd.

Hier is de wereld ten onder gegaan en oude bekenden - de heksen uit seizoen 3 - trekken ten strijde tegen de antichrist. Met ook nog uitstapjes naar seizoen 1 en seizoen 5 (dat ik niet uitgekeken heb) was dit héél meta te noemen, maar ik smulde van elke aflevering.

Tot slot bekeek ik ook nog Solo : a Star Wars story, de enige Star Wars film die ik niet in de cinema zag.

Ik blijf het raar vinden dat ze dit het verhaal van de "jonge Han Solo" noemen, vooral omdat Harrison Ford in de eerste Star Wars film de jonge Han Solo wás... Begrijpe wie begrijpen kan.

Anyway, dit was uiteindelijk een leuke film die zich in het Star Wars universum afspeelde en ik negeerde gewoon het feit dat het hoofdpersonage Han Solo heette. Op die manier was het te doen.

Dan rest me enkel nog mijn book haul van maart en ja, dat zijn er vier, maar ik heb er (nog) geen cent voor betaald...

Begin maart ging ik langs bij de lokale boekhandel en schafte ik mij The priory of the orange tree aan, een fantasy boek dat heel hoog aangeschreven staat en waar ik nieuwsgierig naar was. Ook Testament van Nina Wähä sprak mij aan, ondanks de lelijke cover, en voor deze twee boeken betaalde ik zo goed als niets want ik had nog altijd de bons van 30€ die ik op iedereen leest gewonnen had.

Het boekje Leon & Juliette kreeg ik er gratis en voor niks bij omdat het toen net Boekenweek was en je dit als geschenk kreeg bij aankoop van 15.00€ literatuur.

En ik heb er natuurlijk nog geen enkel van gelezen...

Halverwege maart vond ik dit in mijn brievenbus:

Cayrels Ring is de comic die we moeten lezen voor de volgende bijeenkomst van de leesgroep in World's End Comics en de goeie mensen van de winkel zijn hem gewoon in mijn bus komen droppen aangezien de winkel zelf compleet gesloten is momenteel.

Hopelijk gaat de bijeenkomst begin mei nog door, betalen voor de comic is voor dan. Vertrouwen in de mensheid, het kan zo mooi zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten