dinsdag 7 mei 2019

April favorites


Ik begin hier precies een beetje in herhaling te vallen, maar april was weer een maand van het vooral kalmpjes aan doen door weer veel te moe.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niets "gedaan" heb, zo zag ik bijvoorbeeld 10 films die maand en het hoogst scoorde daarvan een Japanse anime uit 2016: Your name.
Hier was ik al lang naar op zoek en ik liet hem uiteindelijk overkomen uit een andere bibliotheek zodat ik de film kon bekijken.

Dit is het verhaal van twee jongeren die af en toe in elkaars lichaam terechtkomen zonder dat ze het weten en die geleidelijk aan naar elkaar op zoek gaan.



Your name is een poëtische, charmante film die alle lof die hij kreeg waardig is.

Als aanloop naar hét bioscoopevent van het jaar - Avengers: Endgame - keek ik op tv naar de allereerste Avengersfilm en meteen daarna zette ik op Netflix Spider-man: Homecoming aan.

The Avengers was het gebruikelijke klop- en smijtwerk, maar dat kan ik wel appreciëren. Ik bleek de film achteraf zelfs op dvd te hebben...
Spider-man: Homecoming was wat ik er van verwachtte: een onnozele tienerfilm. Ik heb het echt niet voor die figuur, geen enkele van de incarnaties (ook niet Tobey Maguire of Andrew Garfield) kon op mijn goedkeuring rekenen.

En dan was het de beurt aan hét evenement, Avengers: Endgame, maar daar schreef ik hier al over.

Naast al dat superheldengeweld zag ik een schitterende documentaire op dvd: Finding Vivian Maier.

Vivian Maier was tijdens haar leven een groot mysterie. En dat mysterie zou ze gebleven zijn als filmmaker John Maloof niet een pak van haar fotonegatieven in handen had gekregen en op zoek zou zijn gegaan naar wie ze was.

Een intrigerend portret van een intrigerende vrouw.

Alle films die ik bekeek in april.
Van wat er op tv te zien was, kan ik met zekerheid Undercover aanraden.

Deze reeks werd vertoond op één, is nog tot 28 mei volledig op VRTnu beschikbaar en kan in het buitenland (niet in België) op Netflix beleefd worden.

De eerste aflevering was ik nogal sceptisch omdat ik Tom Waes niet direct als een acteur zag, maar hoe verder de serie vorderde, hoe meer ik er "in" zat.

Aanrader!

Op 5 april was het de Spring Cosy Reading Night en ik ging er vol voor die vrijdagavond:

Het eerste volume van The Umbrella Academy (ik moet toch het bronmateriaal van de Netflixserie eens bekijken?) werd die avond uitgelezen. De rest van de avond werd doorgebracht met Only human van Sylvain Neuvel.

Weerom een geslaagde leesavond met op de achtergrond het Netflix haardvuur.

Op 23 april ging ik naar Uitgelezen in de Vooruit in Gent.

En daar schreef ik hier al over.

Dat het een meer dan gesmaakte kennismaking was, is een zekerheid!

Jammer genoeg kan ik niet naar de laatste en grote feesteditie van Uitgelezen gaan. Die valt namelijk op dinsdag 14/05, de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival. En ik zou het anders nog eventueel overwegen, maar ik kan ook al niet naar de grote finale op zaterdag 18/05 kijken, omdat ik al ver een jaar een ticket heb voor een theatervoorstelling die avond. Toen was namelijk nog niet geweten wanneer het Songfestival doorging, anders had ik wel gepast voor het theater...

Jammer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten