zondag 14 april 2019

Only human - Sylvain Neuvel


Michael Josheph, 2018
336 p.
(Nog) niet vertaald

Only human is het derde en laatste (?) deel van de Themis-files, die begonnen met Slapende reuzen, verder gingen met Ontwakende goden en dus hier hun conclusie kennen.

Ik las dit deel in het Engels omdat Uitgeverij Karakter het blijkbaar niet nodig vindt om het laatste boek van een trilogie te vertalen. Only human verscheen al in mei 2018 in het Engels en het is nog steeds niet vertaald. Op mijn vraag aan de uitgeverij wanneer het zou verschijnen kwam geen antwoord. Dan maar in het Engels en inkomstenderving bij Uitgeverij Karakter. 't Is hun eigen schuld...

Nu dit van de baan is: laten we het over het boek hebben.

Ik kan moeilijk iets over de plot van dit boek vertellen aangezien veel samenhangt met de cliffhanger en gebeurtenissen uit het tweede boek en spoilers zijn niet leuk.

Wat kan ik wel vertellen?

We komen eindelijk te weten wie de buitenaardse wezens zijn die robot Themis op aarde hebben achtergelaten. En we krijgen ook een verklaring voor hun drijfveren in Ontwakende goden. Los daarvan verwijst Sylvain Neuvel ook naar bepaalde dingen uit de popcultuur die bij mij steeds een glimlachje ontlokten bij het lezen.

Daarnaast hebben we hier een aantal interessante vrouwelijke personages (ik noem geen namen, want: spoilers), die een cruciale rol spelen in het verhaal. Ook altijd mooi meegenomen.

Maar toch: ik was mijn drive van de vorige twee boeken wat kwijt. Hoewel de structuur van het boek nog steeds lijkt op die van de vorige (interviews, transcripten van gesprekken...), kon het mij net iets minder pakken dan voorheen.

Toch een welgemeende 3.5 sterren voor Only human.

En wie de vorige twee boeken net als ik verslonden heeft, moet zich zeker wagen aan dit derde deel. Enkel jammer voor mensen die het Engels niet al te machtig zijn, die moeten op hun honger blijven zitten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten